اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

کلود شابرول در 80 سالگی درگذشت


کلود شابرول بیش از همه به خاطر تریلرهای خود در دهه‌های 1960 و 1970 از جمله همسر بی‌وفا، قصاب و این مرد باید بمیرد شهرت داشت.

 


او که متولد 1930 در پاریس بود به همراه ژان ـ لوک گدار، فرانسوا تروفو، اریک رومر و ژاک ریوت کار خود را به عنوان منتقد سینما با مجله معروف کایه دو سینما آغاز کرد.

این گروه در دهه‌های 1950 و 1960 موج نو سینمای فرانسه را به راه انداختند. شابرول در 1958 با «سرژ زیبا» اولین فیلم خود با بازی ژرار بلن و ژان کلود بریالی به شهرت رسید و در 1959 با «پسرعموها» دومین فیلم خود خرس طلای جشنواره برلین را برد.

شابرول از سال 1958 تقریبا هر سال یک فیلم می‌ساخت. عروسی خون، مادام بواری، مراسم، ممنون از شکلات و دختر دو نیم شده از دیگر فیلم‌های شابرول است. او آخرین بار سال 2009 فیلم سینمایی بلامی با بازی ژرار دوپاردیو را روی پرده سینماها داشت که پنجاه و چهارمین فیلم بلند او بود.

تنش بین سرکوب بورژوایی و نشان دادن خشونت نهفته در آن مضمون مشترک فیلم‌های شابرول بود. او سال 2009 جایزه دوربین برلیناله جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد.

کریستوف ژیرار معاون شهردار پاریس یکشنبه صبح خبر درگذشت شابرول را به خبرگزاری فرانسه داد. او از شابرول به عنوان «یک کارگردان فرانسوی بسیار بزرگ، آزاد، گستاخ، سیاسی و لفاظ» یاد کرد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما