اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

صفحه‌اي از «شاهنامه»‌ي طهماسبي رکورد حراج ساتبی را زد


ثبت يك ركورد جهاني، يك صفحه‌ از «شاهنامه» در «ساتبي» چكش حراج خورد.

  طبق اعلام شعبه «لندن» موسسه‌ي حراجي «ساتبي»، عصر چهارشنبه در حراج آثار تاريخي از هنر اسلامي در موسسه‌ي حراجي «ساتبي»، يک صفحه مينياتور از «شاهنامه» شاه طهماسب با ثبت يك ركورد جهاني در حراج آثار اسلامي به مبلغ 12 ميليون دلار(هفت ميليون و 400 هزار پوند) چكش حراج خورد.

به گزارش رويتر، اين صفحه مصور بخشي از اثري حماسي است كه در آن فريدون را در لباس اژدها نشان مي‌دهد كه مي‌خواهد پسرانش را آزمايش کند.

اين صفحه كه قيمت پايه‌ي آن پنج ميليون دلار تعيين شده بود، بخشي از مجموعه «استوارت کري ولچ» (Stuart Cary Welch) ، محقق مشهور آمريکايي و مجموعه‌دار آثار هنري اسلامي و هندي است.

 اين صفحه‌ي مينياتور بخشي از 258 صفحه‌ي يك جلد شاهنامه است كه در فاصله‌ سال‌هاي 1525 تا 1535 براي شاه طهماسب و به دستور وي خلق شده، اين درحالي است كه ساير صفحه‌هاي اين شاهنامه منحصر به فرد در موزه‌هايي در تهران، نيويورك، دوحه و برلين نگهداري مي‌شوند.

 

رکورد قبلي حراج يك اثر هنري اسلامي نيز سال گذشته با فروش فرشي ايراني متعلق به قرن هفدهم ميلادي به قيمت شش ميليون و 200 هزار پوند شکسته شده بود.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما