اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تندیس‌های مومی چهره‌های مشهور به نیاوران آمدند


در نمایشگاه مجسمه‌های مومی موزه سن پترزبورگ، سی و پنج مجسمه مومی از مشاهیر هنر، سیاست و ورزش جهان به همراه مجسمه‌هایی از انسان‌های عجیب‌الخلقه در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است که به گفته مهرآئین؛ مدیر این نمایشگاه تاکنون و با وجود اطلاع رسانی محدود، استقبال خوبی از آن شده است.

وی با اشاره به اینکه این مجسمه‌ها در انستیتو موزه سن پترزبورگ ساخته شده‌ و به صورت امانت به ایران آورده شده‌اند درباره آنها گفت: مجسمه‌هایی که اینجا به نمایش درآمده‌اند از لاتکس، موم و یا سیلیکون ساخته شده‌اند و متعلق به بخش سیار موزه سن پترزبورگ هستند.

مهرآیین افزود: پس از برپایی این نمایشگاه با موزه سن پترزبورگ رایزنی‌هایی انجام شده است تا علاوه بر ارسال آثار بیشتر به ایران، آثاری نیز از هنرمندان کشور ما برای نمایش به روسیه فرستاده شود و من امیدوارم این همکاری موجب تبادل فرهنگی بین دو کشور شود و به ارتقا سطح فرهنگ و سواد بصری جامعه نیز کمک کند.

مدیر نمایشگاه مجسمه‌های مومی درباره مراحل ساخت این مجسمه‌ها نیز گفت: برای ساخت هریک از این شخصیت‌ها که همگی در تاریخ به صورت واقعی وجود داشته‌اند، نیاز است که ابتدا طرحی از چهره و تیپ ظاهری شخصیت تهیه شود. سپس از روی این طرح قالبی تهیه می‎شود که پس از پرشدن با موم، لاتکس و یا سیلیکون مجسمه‌های مومی شکل می‌گیرند.

وی با اشاره به این نکته که این مجسمه‌ها نیاز به نگهداری ویژه داشته و با دقت بسیار ساخته می‌شوند، افزود: پس از قالب‌گیری مو، چشم و لباس به مجسمه‌ها اضافه می‌شود که البته همه این‎ها با تحقیق در معیارهای تاریخی هر شخصیت و یا از روی عکس‎های موجود از او طراحی می‌شوند.

مهرآیین درباره اینکه چرا از میان مجسمه‌های بسیار موزه سن پترزبورگ مجموعه انسان‌های عجیبه‌الخلقه برای نمایش در ایران انتخاب شده است اظهار کرد: ما انسان‌ها باید بدانیم که افرادی در جهان وجود دارند که گرچه انسان هستند اما صورتی متفاوت از ما دارند. دیدن این انسان‎ها موجب می‌شود که بیش از پیش به مقوله آفرینش توجه کنیم و ایجاد همین حس تفکر در بینندگان یکی از اهداف ماست که تاکنون و با آنچه در مخاطبان مشاهده کرده‌ام؛ حاصل شده است.

وی افزود: از سوی دیگر برای ما بسیار مهم است که مردم هرچه بیشتر با آثار هنری آشنا شوند زیرا انس با هنر و حتی دیدن آن موجب می‌شود یک گام در جهت بالندگی بیشتر بردارند و دیدگاه عمیق‌‌تری به زندگی داشته باشند.

یادآور می‌شود نمایشگاه مجسمه‌های مومی سن پطرزبورگ به مدت دو ماه تا هفتم خرداد ماه 90 در نگارخانه شماره دو فرهنگسرای نیاوران دایر است و علاقه مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 10 تا 19 و روزهای تعطیل 14 تا 19 از این آثار دیدن کنند.

 

منبع: برنا

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما