اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

آثار هومن مرتضوی در کنار مستند کوتاهی از بهمن کیارستمی در گالری «هما»


آثار هومن مرتضوی با عنوان «دفاع شخصی» امروز بیست و دوم مهرماه 1390 در گالری هما افتتاح شد.

آثار هومن مرتضوی با عنوان دفاع شخصی 

به گزارش آکادمی هنر، گالری هما از 22 مهر تا 3 آبان 1390همزمان سه مجموعه از آثار هومن مرتضوی را به نمایش در می آورد.  بهمن کیارستمی در مورد این آثار چنین نگاشته است: «دهه شصت، در دوران جنگ و موشک باران، اشیایی در خانه بود که بودنشان دم دست نه فقط ضروری بود، بلکه باعث احساس امنیت و آسودگی خیال می‌شد. مثل جعبه کمک‌های اولیه‌ و کپسول اطفاء حریق. برای من که در دوران جنگ دبستانی بودم، این اشیاء جذابیت عجیبی داشت و بخش عمده‌ای از بچگی‌ام به زل زدن به آنها گذشت. در بین آنها جعبه کمک‌های اولیه اما برایم از همه شگفت‌انگیزتر بود و بیشتر خیرگی‌ام نصیب آن جعبه می‌شد. نه فقط به این دلیل که جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌ی خانه‌ی ما جایش در مستراح بود و طبعا فرصت برای تماشایش فراوان، چون این جعبه «آک بند» بود و پلمب درش هیچ‌ وقت باز نشده بود، کسی واقعا نمی‌دانست در آن چه چیزهایی هست. برای همین گمانه زنی راجع به اشیاء داخلش و خیرگی به شبح محتویاتش از پشت در پلاستیکی سفید تمامی نداشت، تا آنجا که اگر مورد اصابت موشک قرار گرفتن به قیمت باز کردن در این جعبه بود، موشک را باکی نبود.

جعبه‌های هومن مرتضوی اما درشان پلمب نیست. می‌شود بازشان کرد و اشیاء مخوفی را که شبحشان روی در شیشه‌ای جعبه کشیده شده است، برداشت و سر فرصت لمس و امتحان کرد. از پنجه بکس و میخ طویله و شیشه خورده تا دستگاه شک الکتریکی جیبی و سایر ابزار و ادوات دردآور و زهرآگین. داشتن یکی ازاین جعبه‌ها اما در خانه و دم دست با محتوایی چنین تیز و برنده، نه فقط ضروری نیست و قوت قلب نمی‌دهد و آسودگی خیال نمی‌آورد، که اگر بچه یا مجنون در خانه دارید می‌تواند بسیار هم خطرآفرین باشد. اما به طور حتم این جعبه‌ها متعلق به دورانی‌ هستند به همان ناامنی دوران موشک باران تهران. و به همان ناامنی هزاروسیصد و پنجاه‌ و پنجی که ممیز چاقو در گلدان کاشت و از سقف آویزان کرد. لُب کلام این‌که اگر تاریخ کنار امضای ممیز پای چاقوهای آویزان و كاشته‌اش را مهم می‌انگاریم، تاریخ تولید ابزار دفاع شخصی هومن مرتضوی را هم که هزار و سیصد و هشتاد و هشت‌ است، نباید از نظر بیاندازیم. ولی بر خلاف چاقوهای ممیز که از زمین و آسمان بر سرمان می‌باریدند، ابزار دفاع شخصی هومن از نوع قابل حمل‌اند که توی جیب خودمان جا می‌شوند و عندالزوم قابل استفاده‌اند.»

 

بر اساس این گزارش ساخته‎ی کوتاهی از بهمن کیارستمی با عنوان «جعبه کمک‎های اولیه» هم‎زمان با نمایش آثار هومن مرتضوی، رو در روی علاقه‎مندان قرار خواهد گرفت. علاقه‎مندان می‎توانند از این نمایشگاه در ساعات 16 الی 20 به آدرس ولی‎عصر(عج)، بین ظفر و نیایش، کوچه بهرامی شماره 58 واحد 1 مراجعه نمایند.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما