مجموعه عکس‎های «مُحرمانه» در فرهنگسرای اندیشه

به گزارش آکادمی هنر، گزیده‎ای از عکس‎های امیرحسین جباری از 9 تا 20 دی‎ماه 1391 در نگارخانه اندیشه فرهنگسرای اندیشه به نمایش در می‎آید.

مجموعه "مُحَرَّمانه" تلاشی است برای ثبت لحظاتی از مراسم عاشورا و تاسوعا  که در ایام ماه محرم  برگزار می‎شود. ایده اولیه جمع آوری مجموعه‎ی تصاویر مستند از این مراسم شاید جایگاهی داشته باشد در ذهن نوجوانی هنرمند که در سال‎های بعد  با کسب تجاربی در زمینه عکاسی به اجرا درآمده است. عکاسی از مراسم محرم به صورت جدی از سال 1383 آغاز و تا کنون حدود 4500 قطعه عکس از این مراسم تهیه نموده است.

100 تصویر برگزیده از میان این تصاویر در سال 1390 به توصیه اساتید و هنرمندان، جهت چاپ در کتابی با نام مُحَرَّمانه آماده شد و در همان سال نیز نمایشگاهی از برخی تصاویر این کتاب در شهر کتاب مرکزی برگزارگردید.

این مجموعه حاصل تلاش و تجربه جدیدی است در در حوزه عکاسی از مراسم مذهبی با نگرشی روایت گونه از هر آن‎چه در آن هنگام به وقوع پیوسته است، با نگاهی به نمادهای این مراسم  که هر یک معانی و تفاسیری را از واقعه عاشورا ، با خود به همراه دارند. در کنار عکاسی تصاویر این مجموعه فعالیت پژوهشی نیز آغاز شد تا تصاویر با متونی مناسب همراه شوند. این مطالب اشاره ای منطقی و اصولی دارد به فلسفه جمیع فعالیت هایی که در دهه محرم انجام می‎شود از جمله تعزیه خوانی، نخل گردانی، سینه زنی و زنجیر زنی و .... و هم‎چنین تفسیری است بر نمادها و نشانه‎ها ی مورد استفاده در این مراسم. مانند نخل، علم، کتل، رخدیس‎ها، تندیس‎ها و .... در بخشی دیگر نیز به بحث معماری پرداخته شده، بدان گونه که معماری حسینیه مورد بررسی قرار گرفته و تاریخچه مختصری از آن نیز آورده شده است.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر