کیارستمی: عکس‌های من بر روی سینمایم تاثیر گذار بوده اما بالعکس، کمتر

«عباس کیارستمی» درباره اینکه بین عکاسی و سینما به کدام یک علاقه بیشتری دارد، می‌گوید: هر دو را دوست دارم. البته شرایط برای عکاسی راحت‌تر است. چون به دکور و سرمایه و امکانات آنچنانی نیاز ندارد.

کیارستمی

به گزارش آکادمی هنر به نقل از ایسنا، کیارستمی، این‌بار با مجموعه عکس‌های دیده نشده‌ای با نام «سفید برفی» که مربوط به یک دهه اخیر است، میزبان اولین نمایشگاه گالری تازه تاسیس «بوم» شده تا بار دیگر علاقه‌مندانش را غافلگیر کند.

استقبال از این نمایشگاه به حدی است که تمامی کوچه‌های محدود به اطراف گالری پر از ماشین است و در مقابل درب گالری شاهد ازدحام علاقه‌مندان هستیم.  گرچه روز اول نمایشگاه برای بازدید عموم نیست، اما داخل گالری پر است از علاقه‌مندانی که آمده‌اند تا «سفیدبرفی» کیارستمی را ببینند.

نمایش ۲۴ عکس سیاه و سپید از منظره‌های برفی، جدید‌ترین مجموعه عکس‌های به نمایش درآمده از کیارستمی است.  عکس‌هایی با ابعاد بزرگ که با فرمی ظاهرا مینی مالیستی و ساده اما همراه با جزئیات فراوان که روایتگر زیبایی‌های برف و زمستان از دید این هنرمند هستند.

عباس کیارستمی بر علاقه همیشگی‌اش به عکاسی تاکید دارد و درباره حضورش در این هنر و تفاوت آن با سینما می‌گوید: «عکس، عکس است. سینما، سینماست. هر کدام مخاطب خاص خود را دارند»

این هنرمند درباره اینکه آیا تمرکزش بر روی عکاسی امکان دارد سبب فاصله او از سینما شود با صراحت پاسخ می‌دهد: خوب بشوم! مگر چه اتفاقی می‌افتد! من تعهدی به انجام کار مشخصی ندارم.

هر وقت شرایط کاری فراهم شود آن را انجام می‌دهم. وقتی مشغول کاری هستم بیشتر از هر زمان دیگری به آن علاقه دارم تا آن را تمام کنم و بعد ببینم شرایط برای انجام کاری دیگر چه زمان فراهم می‌شود.

وی که پیش از این مجموعه عکس‌های معروف «جاده‌ها» را در کارنامه داشته، در پاسخ به این سوال که آیا مجموعه «سفید برفی» می‌تواند جای عکس جاده‌ها را بگیرد، می‌گوید: چرا که نه! حتما می‌تواند.

کیارستمی همچنین تاکید می‌کند: معمولا عکس‌های من بر روی سینمایم تاثیر گذار بوده است و کمتر سینمای من بر روی عکس‌هایم تاثیر گذار بوده است.

این هنرمند درباره اینکه بین عکاسی و سینما به کدام یک علاقه بیشتری دارد، می‌گوید: هر دو را دوست دارم. البته شرایط برای عکاسی راحت‌تر است. چون به دکور و سرمایه و امکانات آنچنانی نیاز ندارد.

عکس‌های کیارستمی در ایران به نمایش در می‌آیند، اما فیلم‌های او کمتر این امکان را می‌یابند، در این اوخر یعنی «کپی برابر اصل» و «مثل یک عاشق» تا به حال در ایران نمایش داده نشده‌اند، از کیارستمی درباره این مساله سوال می‌کنیم و او پاسخ می‌دهد: این فیلم‌ها هیچ گونه مشکلی ندارند، اما نمی‌دانم چرا در ایران تا کنون به نمایش در نیامده‌اند. نمی‌دانم مشکل از کجاست!

«عباس کیارستمی» هنرمندی است که در طول فعالیت‌هایش نشان داده از سینما فرا‌تر رفته و در دیگر هنر‌ها همچون عکاسی، طراحی، ادبیات و حتی موسیقی و اپرا هم به شکل حرفه‌ای فعالیت دارد.

این هنرمند در آستانه ۷۳ سالگی پر شور و پر انرژی حرکت می‌کند و از ارائه تجربه‌های جدید هیچ ابایی ندارد؛ از برپایی نمایشگاه عکس تا روایت اشعار حافظ از دید خود.

سامان مقدم از حاضران این نمایشگاه با بیان اینکه سالهاست کارهای عباس کیارستمی را دنبال می‌کنم، درباره این عکس‌ها می‌گوید: «کیارستمی در سینما همیشه برایم جذاب بوده و امیدوارم تاثیر کارهایی را که خارج از حوزه سینما انجام می‌دهد را ببینیم. مطمئنا کیارستمی تاثیرگذار‌ترین چهره هنری چند نسل اخیر ایران است.»

حضور چشم گیر هنرمندان عرصه‌های مختلف و دیگر چهره‌ها در این مراسم هم از دیگر نکات افتتاحیه نمایشگاه عکس‌های عباس کیارستمی بود؛ از حضور حسین الهی قمشه‌ای و چهره‌های ادبی چون محمود دولت آبادی تا حضور لوریس چکناواریان و پری ملکی از چهره‌های مطرح موسیقی و اهالی سینما همچون پرویز پرستویی، رضا کیانیان، هدیه تهرانی، همایون ارشادی، حامد بهداد، فاطمه معتمد آریا و بهمن فرمان آرا

اما پرویز کلانتری که از حاضران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس‌های کیارستمی بود، درباره این عکس‌ها می‌گوید: این تصاویر را به این شکل در لندن و پاریس و نیویورک هم نمی‌توانید ببینید. حال اینکه این امر بر حسب سلیقه گالری‌دار بوده یا سلیقه عباس کیارستمی را نمی‌دانم.

این نقاش ادامه می‌دهد: امشب یک تهران دیگر را به روایت این عکس‌ها مشاهده می‌کنیم. تهرانی که متفاوت با تهرانی است که می‌شناسیم.

از دیگر حاضرین در این نمایشگاه می‌توان به داریوش شایگان، افشین پیر هاشمی، رویا نونهالی، علیرضا سمیع‌آذر، علیرضا شجاع نوری،‌ کوروش شیشه‌گران، پوریا آریان‌پور، علی قربان‌زاده، مهرداد اسکویی، نصرت‌الله مسلمیان، گیزلا سینایی، مرتضی کاظمی، هوشنگ گلمکانی، رضا اسماعیل‌نیا و... بودند.

نمایشگاه عکس‌های عباس کیارستمی با نام «سفید برفی» همراه با نمایش ویدئو آرت «جاده‌ها» تا پایان فرودین سال ۹۲ در گالری تازه تاسیس بوم به آدرس خیابان ولی عصر، بالا‌تر از نیایش، کوچه ارمغان غربی برپاست.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر