اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نام من سرخ (قسمت نخست از سه گانه ی گنج سوخته) اثر علی اتحاد در گالری خاک

 نام من سرخ علی اتحاد

جدیدترین نمایشگاه ویدئو اینستالیشن علی اتحاد در گالری خاک جمعه یازدهم بهمن سال جاری افتتاح خواهد شد.

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، علی اتحاد هنرمند٬ منتقد ٬کیوریتور و نویسندة حوزة تجسمی٬ نزدیک به ده سال پیش کار خود را آغاز کرده است. نوشته ها و نقدهای اتحاد به جز ایران در مجله ها و روزنامه های انگلیسی زبان جهان نیز به چاپ رسیده اند که از آن جمله می توان به «کانتمپوراری پرکتیسز» و «دیلی استار» اشاره کرد.  او که تحصیلات خود را در رشتة سینما در دانشگاه هنرِ تهران به پایان برده است؛ همواره تلاش کرده تا در کار خود گسست میان نمایش و هنرهای تجسمی را از میان بردارد، مطالعات حوزة تاریخ و حکمت شرق را با موارد یادشده بیامیزد و در نهایت اثری واحد از دل آن بیرون بکشد.

 

استفاده ی او از امکاناتی همچون ویدئو٬ چیدمان ٬پرفورمنس و طراحی صدا آثار او را به چیزی میان تمامی این رشته ها بدل ساخته است. آثاری که چندین سال است تحت نام واحد «مجموعه رازورزی» ارائه می شوند. مجموعه ی رازورزی همچون حکایتی دنباله دار ارائه شده است که هر قسمت از آن در عین استقلال به قسمت های قبلی مرتبط است.


یازدهم بهمن ماه، قسمت بیست و یکم مجموعه ی رازورزی، در گالری خاک به نمایش در خواهد آمد. اتحاد در مورد نمایشگاه خود آورده است: «طی یک سال و نیم گذشته کار روی سه گانه ای را آغاز کردم که نمایشگاه بهمن ماه امسال نخستین قسمت آن خواهد بود. این اثر با عنوان «نام من سرخ» اقتباسی از رمان مشهور اورهان پاموک است. اثر از دو چیدمان مرتبط با هم تشکیل شده است؛ یک ویدیو-اینستالیشن و یک اینستالیشن تعاملی. چیدمان ویدیو به صورت دیالوگ ساخته شده است و تمامی متون آن از متن رمان پاموک گرفته شده است».


«نام من سرخ» رمانی است که به تحولات سده ی پانزدهم و شانزدهم میلادی در امپراطوری عثمانی و همسایگان اش می پردازد. شخصیت های رمان، نقاشان ِ نقاشخانه ی سلطان اند و روایت در عصری رخ می دهد که اصول نگارگری از رونق می افتند و کم کم جایشان را به اصول نقاشی غرب می دهند. در شرح اثر اتحاد چنین آمده است: «در این میان مفتی های هستند که علیه این کفر نو ظهور فتوا می دهند، سلطانیست که پنهانی و به مناسبت جشن های شاهی کتاب مصوری به شیوه ی نقاشان غربی به نقاشان اش سفارش داده است، سکه های طلایی که نقاشان را می فریبد و یه جان هم می اندازد، دست هایی که به خون نقاشان آلوده می شود، تذهیب کاری که در چاه انداخته اند، نقاشانی دیگری که کشته می شوند و … . جهانی که در رمان پاموک به تصویر کشیده شده است، تصویری تمام و کمال از عصر تحولات فرهنگی این ناحیه ی جغرافیایی است. رویای روزگاری که هنوز مرزهای جغرافیای فرهنگی این چنین سرزمین هایمان را از هم جدا نمی کرد. «نام من سرخ» درباره ی سرزمین بزرگیست از استانبول تا بلخ، از بغداد تا کشمیر و از گنجه تا شیراز؛ فراخنایی که می رفت تکه تکه و چاک چاک شود! اندوه «نام من سرخ» اندوه برج بابل است. بزنگاهی که زبان مشترک را از میان بر می دارد و این چنین است که به سادگی ساخت عمارتِ‌ بی مثال متوقف می شود و مردمان پراکنده می گردند».

 

 در ویدیوهای این نمایشگاه، نیکو ترخانی و علی اتحاد به عنوان اجراگر ایفای نقش کرده اند. این نمایشگاه با تهیه کنندگی اناهیتا آرت استودیو و حمایت اجرایی سام سرویس (سامسونگ) برگزار خواهد شد و تا بیست و یکم بهمن ماه ادامه خواهد داشت. «نام من سرخ» چنان که ذکر شد قسمت اول از سه گانه ای است که «گنج سوخته» نامیده می شود. قسمت بعدی گنج سوخته با عنوان «مرثیه ای برای کتابسوزی ها» بهار سال آینده در برابر مخاطبان قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما