اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پرفورمنس ضد جنگ هنرمند عراقی در بغداد

 

مردی در لباس حجیم مخصوص خنثی کردن بمب، برای گروهی از کودکان متحیر دست تکان می‌دهد، در حالی که در خیابانی در بغداد قدم می‌زند و بیرون یک کافه برای نوشیدن چای می‌نشیند. اما نه بمبی در خیابان راشد برای خنثی کردن وجود دارد و نه هیچ زرهی زیر لباس سیاه تا او را از انفجار حفظ کند.

 
به گزارش آکادمی هنر و به نقل از وبسایت آرت دیلی، هنرمند عراقی، حسین عادل، این لباس خنثی‌کردن بمب تقلبی را برای پرفورمنس خود طراحی کرده است. وی می‌گوید: «مجبور بودیم این لباس را درست کنیم چون هیچ لباس خنثی‌کردن بمبی در عراق وجود ندارد. ما باید یکی از کشورهای جهان باشیم که بیشترین نیاز را به این لباس‌ها داریم.» عادل لاغراندام بیست‌ساله، یکی از هنرمندان عراقی است که به دنبال راه‌های جدیدی برای پرداختن به خشونتی هستند که در آن بزرگ شده‌اند. منبع الهام این پرفورمنس، مرگ دوست نزدیک عادل در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده بود. در سال‌های اخیر بغداد در معرض صدها عملیات بمب‌گذاری بوده است که در دوره‌ی اوج خشونت‌ها به چندین عملیات در روز هم می‌رسید. این انفجارها و دیگر حملات هزاران شهروند را به قتل رسانده و بسیاری از ساکنین را با آسیب‌های روحی مواجه کرده است که اثرات آن حتی پس از فروکش خشونت‌ها نیز باقی می‌ماند. در واکنش به این شرایط، عادل، این پرفورمنس ساده‌ را طراحی کرد که طی آن دوستش، مُسلِم، در لباس خنثی‌کنندگان بمب در بغداد به فعالیت‌های روزمره می‌پردازد.

 

جذابیت طاق‌های مزین تخریب‌شده‌ی خیابان راشد که زمانی با‌شکوه بود و سالن‌های تئاتر متروکش، بستر عجیبی برای پیکره‌ی تیره‌ی مسلم فراهم می‌کند. هنگامی که او با این شمایل در خیابان راه می‌رفت، برخی از رهگذران مضطرب می‌شدند و بعضی برایشان جالب بود و باقی تنها سر می‌چرخاندند تا نظاره‌گر باشند. عادل این پرفورمنس را در نقاط دیگری هم اجرا خواهد نمود و با نمایشگاهی از عکس‌های این پروژه کارش را خاتمه خواهد داد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما