اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

چیدمان جوئل شاپیرو در مرکز مجسمه‌ی Nasher آمریکا

 

جوئل شاپیرو

 

مرکز مجسمه‌ی Nasher نمایشگاهی از آثار جوئل شاپیرو برگزار نموده است. شاپیرو به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مجسمه‌سازان دوران ما، برای مدتی طولانی به کنکاش اشکال هندسی در قالب ترکیب‌های مجسمه‌سازانه پرداخته است که از لحاظ بصری و فیزیکی امکانات بالقوه‌ی تعادل و وزن را به چالش می‌کشند.


برای نمایشگاه Nasher، شاپیرو جستجوهایش در رابطه با فرم در فضا را با اینستالیشنی که اختصاصا برای این مکان ساخته شده، ادامه می‌دهد. اینستالیشن از احجامی با رنگ‌های روشن که هم کف گالری را اشغال می‌کنند و هم در ارتفاع و زوایای متفاوتی در هوا معلق هستند، تشکیل شده و همانگونه که منتقد لس‌انجلس تایمز، دیوید پاگل، در توصیف کارهای جدید شاپیرو می‌گوید، «فضایی برای ورزش بینایی» می‌سازند.

 

این اینستالیشن مضمون متداول کار شاپیرو را وسعت می‌دهد، که به گفته‌ی هنرمند در «پیکربندی و جایگزینی دوباره‌ی اشکال نسبتا آشنا و ساده‌ی هندسی» ریشه دارد. رییس گالری، جرمی استریک، می‌گوید: «جوئل شاپیرو یکی از ارکان مجموعه‌ی Nasher است. مجسمه‌های عظیم او و کارهای کوچکش مکررا در گالری‌ها و باغ مرکز در معرض نمایش قرار دارند، بنابراین این خیلی هیجان‌انگیز است که بتوان کارهای جدید، پویا و آکروبانیک او را در این نمایشگاه بزرگ ارائه داد.

 

این اینستالیشن با به کارگیری کل فضای گالری حاکی از به چالش کشیدن تصورات از فرم مجسمه‌سازانه است؛ اشکال هندسی میان زمین و هوا، با مهار کردنشان به سازه‌های ساختمان، معلق هستند و اشکال باز و بسته در سراسر فضا امتداد یافته‌اند، و شبکه‌ای ثانویه از فضاهای منفی در اطراف آن اشکال بوجود می‌آورند.» در کنار اینستالیشن، مجموعه‌ای از کارهای اخیر روی کاغذ هنرمند، و همچنین کارهای مهم شاپیرو از گنجینه‌ی دائمی Nasher به نمایش درآمده‌اند. این کارها در کنار هم دغدغه‌ی اصلی شاپیرو در مورد مسئله‌ی مقیاس را مورد تاکید قرار می‌دهند رابطه‌ی میان اندازه و تجربه‌ی فیزیکی از یک فرم.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما