اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

رونمایی از جدیدترین پروژه‌ی ساختمان رینگترم وین

 

ساختمان رینگترم وین

 

۲۴ ژوئن نخست وزیر جمهوری چک، بوهوسلاو سوبوتکا، از اثر هنرمند اهل چک، ایوان اِکسنِر، روی ساختمان رینگتِرم وین رونمایی کرد.


به گزارش آکادمی هنر و به نقل از آرت دیلی، این نهمین بار است که برج رینگترم به ابتکار شرکت بیمه‌ی مالک آن، به یک اثر هنری تبدیل می‌شود. کار جدید با عنوان «آسوده خیال» در طول تابستان زینت بخش این بنا در حاشیه‌ی کانال دانوب خواهد بود. «آسوده خیال» پسری را روی یک تپه در حالی به تصویر می‌کشد که بادبادکی را به پرواز درمی‌آورد، با افقی بی‌پایان که در مقابل او گسترده شده است. پسر نماد آسودگی و راحتی خیال است.

 

عنصر مهم دیگر کار، افق بی‌منتهای دریاست که موجب می‌شود رهگذران به جای برج، به تماشای گستره‌ی دریا، در میان تراکم ساختمان‌های منطقه‌ بنشینند. بادبادک‌های رنگین هم در جهات متفاوتی پرواز می‌کنند. هنرمند می‌گوید: «پسر بادبادک به دست، آسوده و کنجکاو است و از بازی‌اش لذت می‌برد. ارتباط میان کودکِ با نشاط و افق، ایده‌ی اصلی تصویر را مورد تاکید قرار می‌دهد. شکل عمودی کودک نمایانگر جوانی است. نماد رشد است؛ در حالی که افق تجسم عظمتی خارج از دسترس است. ارتباط پسر با افق، مسیر مقدسی در زندگی است؛ از کودکی به بزرگسالی.»

 

این کار به بزرگی چهار هزار متر مربع، از ۳۰ صفحه‌ی توری با اندازه‌ی تقریبی ۳ در ۶۳ متر تشکیل شده که تصاویر روی آنها چاپ شده است. سر رو به بالای پسر و پشت صاف و استوار او نشان می‌دهد که وی کاملا مجذوب بازی شاد خود است. هنرمند می‌افزاید: «اگر به ترکیب‌بندی نقاشی نگاه کنیم، محور عمودی با شکل کودک و محور افقی با افق دریا تشدید شده‌اند. خطوط عمودی و افقی نماد رشد و آینده هستند، و ساختمان رینگترم در چشم انداز وین همین مضامین را بازتاب می‌دهد.» ایوان اکسنر، ۱۹۶۰ در پاردوبیتسه به دنیا آمده و از آکادمی پراگ فارغ‌التحصیل شده است. وی پیشتر هم با گروه شرکت‌های Kooperativa همکاری داشته و عضو هیئت امنای گنجینه‌ی هنری آن است. برج رینگترم که امروز مقر هولدینگ Vienna Insurance Group است، اولین دفتر کار بزرگ اتریش و نقطه‌ی عطف معماری مدرن میانه‌روی این کشور است. کار احداث این بنا در ۱۹۵۵ به پایان رسید و در سال‌های پس از جنگ نمادی از آزادی کشور و باززایی اقتصادی آن محسوب می‌شد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما