اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه عکاسی بدون دوربین در مرکز هنر دیتن / جهت‌یابی: چشم‌اندازهای شخصی و جغرافیایی

 

مرکز هنرهای بصری دیتن نمایشگاهی از آثار سه عکاس معاصر برپا نموده است که از شیوه‌هایی جایگزین برای خلق تصویر، بدون استفاده از دوربین،  بهره می‌گیرند. سه هنرمند حاضر در این نمایشگاه با عنوان «جهت‌یابی: چشم‌اندازهای شخصی و جغرافیایی» دنی ایگلسن گرینبرگ، تریسی لانگلی کوک، و جان سوزا هستند.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از آرت دیلی، دنی ایگلسن یک کشاورز محصولات ارگانیک است. او عکس‌هایی را با استفاده از موادی که در مزرعه‌اش می‌باید، خلق می‌کند. وی از فرآیندی با عنوان چاپ لومن استفاده می‌کند، که شامل گذاشتن گیاهانی روی کاغذهای عکاسی قدیمی، و قرار دادن آنها در معرض نور مستقیم خورشید در زمانی نسبتا طولانی، می‌شود. هنرمند می‌گوید: «گیاهان تصویرشان را بواسطه‌ی فعل و انفعالات میان ویژگی‌های بیولوژیک خودشان و ترکیبات شیمیایی کاغذ عکاسی، ترسیم می‌کنند.»

 

تریسی لانگلی کوک هم می‌گوید علائق او به شدت ملهم از مضامینی مربوط به مکان، دگرگونی، و ادراک است. با استفاده از تکنیک‌های تجربی و سنتی، او روش‌های کاری متنوعی را در عکاسی و چاپ‌ کارهایش در هم می‌آمیزد. در این مجموعه‌، لانگلی اجزایی از بدن خود و شیمی عکاسی را به کار گرفته تا نقوشی را مستقیما روی فیلم ایجاد کند. این تصاویر، عکس‌های مناظر هوایی را تقلید می‌کنند، جایی که عناصری نظیر پوست، مو و مایعات بدن به صورت انتزاعی درآمده‌اند تا تصاویری خلق کنند که نظم و آرایش زمین و آب را شبیه‌سازی می‌کنند.

 

لانگلی کوک می‌گوید: «بدن ما آنچه از تجربیاتمان به جا مانده را هویدا می‌کند. پوست مهم‌ترین جلوه‌گاه یک فرد است چرا که سن، هویت فرهنگی و نژاد، تندرستی، و هویت را نشان می‌دهد.» تمرکز طولانی مدت جان سوزا هم، عکاسی و زبان بوده است. در این مجموعه او تصاویر عکاسانه‌ی ترکیب شده در کامپیوتر را ارائه می‌دهد که با جوهر ماورای بنفش روی یک سطح آلومینیومی بافت دار شده با رنگ و کلاژ، چاپ شده است. سوزا می گوید: «در کنار دغدغه‌های ساختاری که نسبت به رنگ و عکاسی دارم، من در حال آزمایش مفهوم pareidolia هستم؛ پدیده‌ای که در آن فرد در محرکی انتزاعی معنایی می‌یابد_ برای مثال دیدن تصاویری در آسمان ابری. این جوهر طبیعت ماست که دنبال معنا باشیم. کار من در پی تصویر کردن جهان نیست، بلکه دریافت ما از جهان را مد نظر دارد.»

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما