اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

جایزه من‌بوکر برای پل بیتی، نویسنده آمریکایی

 

جایزه من بوکر در سال ۲۰۱۶ به نویسنده پنجاه و چهار ساله آمریکایی پل بیتی به خاطر رمان طنزآمیز «خیانت» با موضوع رابطه بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان آمریکایی تعلق گرفت. بیتی اولین نویسنده آمریکایی‌ست که این جایزه معتبر ادبی را به دست می‌آورد.


بیتی که از اهدای این جایزه به او شوق‌زده شده بود، در خطابه‌اش گفت: «نویسندگی به من زندگی را بازگردانده. من اول نمی‌خواستم این رمان را بنویسم. همسرم اما مرا تشویق کرد و به من شهامت نوشتن این اثر را داد.» 

 

هیأت داوران جایزه من بوکر از رمان «خیانت» نوشته پل بیتی به عنوان «اثری تکان‌دهنده که به طور غیرمنتظره‌ای طنزآمیز هم هست» یاد کرده است. این رمان که در یک کلانشهر خیالی آمریکا اتفاق می‌افتد، به گفته هیأت داوران حایزه ادبی من بوکر نور تازه‌ای به رابطه سیاهپوستان و سفیدپوستان آمریکا می‌تاباند. در این اثر یک مرد سیاهپوست در دادگاهی متهم می‌شود که قصد دارد قانون جدایی سیاهان از سفیدپوست‌ها در مدارس و همچنین نظام برده‌داری را مجدداً احیا کند.

 

رمان «خیانت» را انتشارات وان‌ورلد (Oneworld Publications) منتشر کرده. این انتشاراتی به یک زوج ایرانی-بریتانیایی به نام‌های ژولیت مِیبی و نوین دوستدار تعلق دارد. «تاریخچه هفت کشتار» نوشته نویسنده جامائیکایی مارلون جیمز، یکی دیگر از کتاب‌های وان‌ورلد، سال گذشته جایزه من بوکر را به خود اختصاص داد. این کتاب تاکنون ۳۰۰ هزار نسخه به فروش رفته.

 

جایزه بوکر به ارزش ۵۰ هزار پوند مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیاست. این جایزه به آثاری تعلق می‌گیرد که به زبان انگلیسی نوشته شده و در بریتانیا به چاپ رسیده باشد. جایزه من بوکر از سال ۱۹۶۹ اهدا می‌شود و از سال ۲۰۱۴ همه نویسندگان جهان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما