اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

جنجال نصب مجسمه‌های ژنرال فرانکو در بارسلونا

 

 

 

شهرداری بارسلونا با نمایش مجسمه‌هایی با موضوع دیکتاتور سابق اسپانیا، فرانسیسکو فرانکو، جنجالی به پا کرده است؛ به حدی که این آثار به سرعت، مورد اصابت رگباری از تخم‌مرغ‌های معترضان قرار گرفتند.


این نمایشگاه موقت با عنوان «فرانکو، پیروزی، جمهوری، بخشودگی و فضای شهری» شامل نصب مجسمه‌هایی در خیابان‌های بارسلونا، بیش از ۴۰ سال پس از مرگ فرانکو است؛ شخصی که مرحله‌ی گذار به دموکراسی در اسپانیا را آغاز نمود. یکی از مجسمه‌ها، دیکتاتور سابق را بدون سر، سوار بر اسب نشان می‌دهد، و کار دیگری پیروزی ارتش او در جنگ داخلی اسپانیا را گرامی می‌دارد.

 

به گفته‌ی یکی از عکاسان آژانس خبری فرانس پرس، هر دو کار تنها دقایقی پس از نمایش‌شان مورد خشم و تخم‌مرغ پرانی مردم قرار گرفتند. گروهی از قربانیان دوران فرانکو در طول نمایش کارها تظاهرات سکوت برگزار کردند، در حالی که جدایی‌طلبان کاتالانی هم شعار «فاشیست‌ها در خیابان‌های ما جایی ندارند» را سر می‌دادند. اما معاون شهردار بارسلونا، خراردو پیسارلو، باور دارد که هدف نمایشگاه محکوم کردن جنایات دوران فرانکو و معافیت آنها از مجازات، حتی در دوره‌ی دموکراسی بوده است. ملی‌گرایان کاتالانی اما معتقدند این نمایشگاه، که طبق برنامه در ژانویه به پایان می‌رسد، دیکتاتوری فرانکو را کم اهمیت جلوه می‌دهد، که رفتار خشنی نیز با جدایی‌طلبان منطقه‌ای داشت.

 

اسپانیا، در دوران گذارش به دموکراسی، قانونی را تصویب کرد که جرایم مرتکب شده در دوران دیکتاتوری در سال‌های جنگ داخلی اسپانیا(۱۹۳۶-۱۹۳۹) را مورد عفو عمومی قرار می‌دهد. قانون عفو عمومی ۱۹۷۷، اسپانیا را از بررسی و محکومیت قضایی جنایات جنگ داخلی و به دنبال آن دیکتاتوری سرکوبگر ژنرال فرانکو، که تا زمان مرگش در ۱۹۷۵ ادامه داشت، منع می‌کند. علیرغم قانون الزام پاکسازی مکان‌های عمومی از نمادهای دوران فرانکو، اما برخی از آنها هنوز هم در تعدادی از شهرداری‌ها موجود هستند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: Payam Omrani

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما