هیچ‌های پرویز تناولی وارد دنیای مد و آثار احصایی وارد دنیای لوکس ظروف شدند

 

استفانو ریچی پرویز تناولی سیامک احصایی

 

پرویز تناولی، هنرمند شناخته‌شده و جریان‌ساز هنرهای تجسمی در اوایل ‌سال ٩٥ با ماجرای ممنوع‌الخروجی شدنش از کشور خبرساز شد و به همین دلیل هم نتوانست در مراسم بزرگداشتش در خارج از کشور شرکت کند، اما حالا دوباره «هیچ»‌های مجسمه‌ساز شهیر ایرانی او را در صدر خبرهای هنرهای تجسمی قرار داده‌ است.  

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از تهران تایمز، قضیه از این قرار است که مدتی است به ابتکار برند «استفانو ریچی»، حضور هنر ایران در دنیای مد کلید خورده و بر همین اساس هیچ‌های پرویز تناولی دکمه سرآستین شده و نقاشی‌خط‌های سیدمحمد احصایی بر ظروف چینی پروسلین نقش بسته است.  استفانو ریچی، برند بین‌المللی و لوکس ایتالیایی که به تولید لباس مردانه و لوازم خانه می‌پردازد، با گذشت مدتی از آغاز فعالیت خود در ایران تصمیم گرفته با هنرمندان شناخته‌شده ایرانی ارتباط برقرار کند تا در مجموعه‌ای محدود، از آثار هنری آنان در محصولات خود بهره ببرد. پرویز تناولی و محمد احصایی، دو هنرمندی هستند که برای همکاری از سوی «استفانو ریچی» دعوت شدند تا طرح‌هایی از آنها در قالب دکمه سردست و ظروف خانه تولید شود. با پایان دوره چندماهه تولید این آثار زمان آن رسید تا مجموعه محدود آثار ریچی با طرح هنرمندان ایرانی رونمایی شود.  مرکز تجاری سام سنتر ٢٠ آبان‌ماه میزبان تعدادی از افراد خانواده «استفانو ریچی» بود که به ایران آمدند تا به همراه سایر میهمانان در مراسم رونمایی از محصولات نفیس این برند شرکت کنند. روی میزی در میان سالن پایه‌های سیاهی قرار داشت که «هیچ»های کوچک تناولی را نمایش می‌داد.


پرویز تناولی، مجسمه‌ساز و پژوهشگر ایرانی که از او به‌عنوان یکی از پیشگامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود در مورد همکاری خود با این برند ایتالیایی گفت: «نخستین‌بار است که چنین اتفاقی در ایران رخ داده و بسیار خوشحالم که نقشی در آن دارم. «استفانو ریچی» یکی از برترین طراحان مد دنیاست و قطعا همکاری با او باعث افتخار من است. «استفانو ریچی» علاوه بر این‌که یکی از برترین برندهای دنیاست در زمینه هنر نیز بسیار فعال است و خوشحالم که با هنر ایران نیز ارتباط برقرار کرده است.»

 


مجموعه دیگری که در این رویداد عرضه شد، بشقاب‌های چینی مزین به خوشنویسی‌های محمد احصایی بود. طرح‌های احصایی به‌صورت چاپی و دستی روی ظروف چینی پروسلین منتقل شده ‌است. نیمی از کار و به‌ویژه قسمت‌هایی که با طلا و نقره کار شده است به صورت دستی انجام و نیمی از آن چاپ شده است. هر بشقاب در چند مرحله داخل کوره رفته تا طرح نهایی روی آن شکل بگیرد.  احصایی یکی از پایه‌گذاران نقاشیخط در هنر معاصر ایران است که با مجموعه نقاشی‌خط‌های خود اعتباری جهانی یافته و در حراج‌های بین‌المللی آثارش یک‌میلیون دلار را نیز پشت سر گذاشته است.

 


احصایی با اشاره به همکاری خود با برند ایتالیایی «استفانو ریچی» گفت: در تاریخ ایران استفاده از کلام و نوشته در وسایل روزمره کاربردی و تزیینی قدمت زیادی دارد.  ایرانی‌ها فرهنگ کلامی قوی‌ای دارند و فکر می‌کنم به همین دلیل است که شعرای ما بیشتر از همه جای دنیاست. کلام همیشه در زندگی ما بسیار موثر و سرنوشت‌ساز بوده است و این سنت را پرویز تناولی و من، هر کدام به شکلی در کارهای خود منتقل کردیم. آنچه در این آثار دیده می‌شود، درواقع خود ایران فرهنگی باستانی ماست و از این بابت خوشحالم که وسیله‌ای شدم تا این سنت مورد توجه شما قرار بگیرد. در آیین رونمایی هنر ایران بر محصولات «استفانو ریچی» چهره‌های شاخص هنرهای تجسمی حضور داشتند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر