اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

مسیر تکامل سودان جنوبی در عکس‌های آلینکا اِچِوِریا

 

 

پیش از استقلال سودان جنوبی از جمهوری سودان در ۲۰۱۱، تاریخ این کشور پیوسته درگیر مناقشات و دو جنگ داخلی بود. مرزهای جمهوری سودان را، که در ۱۹۵۶ با پایان حکومت استعماری انگلیسی_مصری تاسیس شد، همان پیشینیان اروپایی با کمترین توجه به واقعیت‌های فرهنگی و قومی منطقه کشیدند. اما استقلال سودان جنوبی اجازه داد که این مرزها تا حدودی از نو شکل بگیرند. با این حال این جدیدترین ملت و کشور جهان هنوز هم در هرج و مرج به سر می‌برد.


مجموعه‌ی« شکل‌گیری سودان جنوبی» از الینکا اِچِوِریا روند آماده شدن برای روز استقلال در پایتخت سودان جنوبی، جوبا، را در ۲۰۱۱ ثبت می‌کند. این مجموعه که در سه فصل تنظیم شده است، ایده‌ی شکل‌گیری یا تبدیل شدن را به مثابه‌ی نوع پوشش افراد ارائه می‌دهد؛ یونیفورم‌های نظامی و مذهبی جریان پویای نهفته‌ی میان سوژه‌ها را شکل می‌دهند. اگرچه این لباس‌ها ممکن است مفهوم اتحاد ملی را مطرح کنند، اما چیزی که اچوریا ارائه می‌دهد مجموعه پرتره‌های خودمانی واقعا تکان دهنده‌ای هستند که ورای میهن پرستی مرسوم در زمان خود آگاهی ملی است؛ خود آگاهی‌ای که در مورد سودان جنوبی نمی‌تواند به هیچ وجه در ۲۰۱۱ مفهوم کاملا محقق شده‌ای باشد. تبدیل شدن یا محقق شدن یا شدن (Becoming) در فلسفه‌ی کلاسیک غرب به هر تغییری در رابطه با دستیابی به استعدادهای بالقوه دلالت دارد.

 

این کلمه همچنین به نوعی حرکت از یک سطح از استعداد بالقوه به سطح بالاتری از امور بالفعل اشاره می‌کند. تحقق و تبدیل شدن، یک فرآیند است، یک جریان پویا که هرگز در زمان، ثابت نیست. وقار پرتره‌های اچوریا، و ظاهر آرام و مصمم سوژه‌ها، به نظر می‌رسد از لحظه‌ی تاریخی که در آن عکاسی شده‌اند، می‌گریزند. اچوریا نظر ما را به پیش‌بینی‌های اضطراب‌آور برای آینده‌ی سودان جنوبی جلب می‌کند؛ هیچ کدام از سوژه‌های او خوشی را ابراز نمی‌کنند. الینکا اچوریا(متولد ۱۹۸۱) یک عکاس بریتانیایی_مکزیکی است که در رشته‌های مردم‌شناسی اجتماعی و توسعه در دانشگاه ادینبورگ و عکاسی در مرکز بین‌المللی عکاسی در نیویورک تحصیل کرده است.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما