اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

صد سالگی کاسه توالت [چشمه]ی مارسل دوشان!

 


کاسه توالت [چشمه]ی مارسل دوشان اثری هنری است که نیازی به معرفی کردن ندارد. این اثر مشهور و جنجالی تاریخ هنر مدرن امسال وارد صدمین سال عرضه‌اش شده است.


آکادمی هنر به نقل از آرت نت - تاریخچه هنر مفهومی برمی گردد به نظریاتی که هنرمند فرانسوی مارسل دوشان (1978-1887) در مورد «ایده» و نقش آن در یک اثر هنری مطرح کرده است. او بر این اعتقاد بود که ایده هر کار هنری، مهم تر از محصول و فراورده آن است. آنچه که هنر مند می خواهد بیان کند و مفهومی که برای بیان خلاقیت خویش در نظر گرفته، خود هنر است؛ اساس کار هنری ، انتخاب شیی است که به جای آنکه آن را بسازیم، خودش ساخته شده باشد.


در عناصر موجود در آثار دوشان و حتی آثار سه بعدی که توسط او ساخته شده اند، چیزی است که اساسا به نوعی توسط هنرمند توضیح داده می شود. شی مورد نظر می تواند به تنهایی به عنوان یک اثر معرفی شود. دوشان در معرفی مسیر زندگی هنری خویش می گوید: «من می خواستم از جنبه های فیزیکی نقاشی عبور کنم. بیشتر علاقه داشتم که عقاید جدیدی بیافرینم. به عقیده من « کوربه » در قرن 19 ام تاکید بیشتری برمسایل فیزیکی را مطرح کرده است. ولی من بیشتر به عقاید علاقه دارم؛ نه فقط دستاوردهایی که از جنبه بصری به وجود می آیند و می خواهم نقاشی را هر چه بیشتر در خدمت فکر قرار دهم.»


بر اساس يك نظرسنجي هنری، كاسه توالت مارسل دوشان تأثيرگذارترين اثر هنري مدرن دنيا در تمامي دوران نام گرفته است. در این نظرسنجی پس از اين اثر دوشان، تابلوی «دوشيزگان آوينيون» اثر پابلو پيكاسو متعلق به سال 1907 در مقام دوم، و تابلوی مريلين مونرو اثر اندی وارهول متعلق به سال 1962 در مقام سوم قرار گرفته‌اند. دوشان در سال 1917 اين توالت را امضا كرد و آن را در نمايشگاهی به نمايش گذاشت ؛ او با اين كار دنيای هنر را شوكه كرد. سايمون ويلسون، كارشناس هنری می‌گويد: «انتخاب اثر دوشان پيش از آثار پيكاسو و ماتيس واقعاً شوكه ‌كننده است. اما اين انتخاب بيانگر پويايي هنر امروز و اين نكته است كه در هنر مهم‌ترين چيز فرايند خلاقه‌ای است كه در اثر هنری، خود را به رخ می‌كشد و فرقی نمي‌كند كه اثر از چه ساخته شده يا چه شكلی داشته باشد.»


در تداوم فعالیت های هنری مارسل دوشان، شاهد شکوفایی مدرنیسم در سال های 1950 و هنر آوانگارد هستیم که در تحولات اجتماعی ، سیاسی دو جنگ گرم و سرد بسیار تضعیف شده بود. در این مقطع زمانی هنرمندان سعی می کردند در قالبی مفهومی و بر گرفته از مسایل زبانی حرکت کنند، همین امر بستر سازی مناسبی را برای شکوفایی هنرمفهومی در دهه های 60 و 70 ایجاد کردند. بدین ترتیب هنر مفهومی در فضایی ایجاد شده توسط آوان گاردیسم رشد یافت و از این فضا برای بر پا کردن دیدگاههای انتقادی و همه جانبه بر علیه ادعاهای مدرنیسم هنری، خصوصا تمرکز شدید آن بر عنصر زیبایی شناسی و فرضیه های آن در مورد خود مختاری هنر بهره جست.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

دیدگاه‌ها  

-2 #3 voya 1400-08-04 02:16
اسم هر مزخرفی رو‌میذارن هنر ۱مشت عقده ای هم به به و چه چه میکنن ولی تو دلشون همشون میدونن خیلی چرته
نقل قول کردن
+3 #2 م. ن. 1398-03-17 20:22
به نقل از فرشاد:
واقعا این اثر در یک نظر سنجی شده تاثیرگذارتین اثر هنری مدرن دنیا؟؟؟؟؟؟ میشه منبع بدید خیلی برام عجیبه!! البته حتما من از هنر سردنمیارم و مغزم خیلی ابتدایی و تکامل نیافته است که این اراجیف چپ پست مدرن رو درک نمیکنه


لطفا تا مطالعه نکردید نظر ندید. لحنتون بسیار بد بود. برای فهمیدن این اثار باید خواند و عمیقا فکر کرد.
نقل قول کردن
-5 #1 فرشاد 1397-09-01 20:50
واقعا این اثر در یک نظر سنجی شده تاثیرگذارتین اثر هنری مدرن دنیا؟؟؟؟؟؟ میشه منبع بدید خیلی برام عجیبه!! البته حتما من از هنر سردنمیارم و مغزم خیلی ابتدایی و تکامل نیافته است که این اراجیف چپ پست مدرن رو درک نمیکنه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما