اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

سفری به تمدن چندهزار ساله ایرانی در نمایشگاه شهر بن

 

 

باغ‌های فردوس، شهدخت‌های رازآمیز و مرد قدرتمندی از دوران نوسنگی. نمایشگاهی در شهر بن آلمان گنجینه‌ای از ۸ هزار سال تمدن ایرانی را عرضه کرده است. این گنجینه برای نخستین بار در خارج از مرزهای ایران به نمایش درآمده.

 

آکادمی هنر - حوالی جیرفت مثل صفحه عظیمی است که لشکر موشان در هر گوشه آن سوراخی حفر کرده است. سارقان آثار باستانی و حفاران غیرقانونی زمین ۲۰۰ کیلومتری جنوب کرمان را زیر و رو کرده و هر چیزی را که به دستشان افتاده، با خود برده‌اند. عکسی در نمایشگاه «ایران؛ فرهنگ‌های آغازین میان آب و بیابان» در «سالن هنر و نمایش جمهوری فدرال آلمان» ابعاد این ویرانی را نشان می‌دهد.

 

یافته‌های ارزشمندی که اینک برای نخستین بار در خارج از مرزهای ایران به نمایش گذاشته شده‌اند، قرار بوده توسط سارقان از کشور خارج شده و در حراج‌های کشورهای غربی به پول تبدیل شوند. اما در آخرین لحظات پلیس وارد عمل شده، دزدان هنری را دستگیر کرده و آثار باستانی شهری چند هزار ساله را نجات داده است.

 

اینک بخشی از این گنجینه در شهر بن آلمان در پشت ویترین به نمایش درآمده است: جواهرات، تندیس‌هایی گلی از مردان و زنان نیایشگر و ظروفی از سنگ صابون.

 

این آثار از طریق آرایه‌هایی غنی اطلاعاتی را درباره زندگی روزمره ساکنان جنوب شرقی ایران در عصر مفرغ عرضه می‌کنند. بر سطح بیرونی ظروف، صحنه‌هایی غریب نقش بسته‌اند: مردی عضلانی دو پلنگ را معلق در هوا از دم گرفته است؛ رودی از جبین گاومیشی بیرون زده؛ ماری بر گرد ظرفی پیچیده است.

 

باربارا هلوینگ، سازمانگر نمایشگاه که در مأموریتی از سوی انستیتوی باستان‌شناسی آلمان تا سال ۲۰۰۷ میلادی در ایران فعالیت داشته و قطعات و آثار نمایشگاه بن را برگزیده است، می‌گوید: «اینها موجوداتی الهی با اعمالی ابرانسانی هستند. این با غلبه‌ی نیروهای موجود در طبیعت ارتباط دارد». و با لبخند ادامه می‌دهد: «ایرانی‌ها امروز با قدرت‌نمایی برای باشگاه‌های ورزشی‌شان تبلیغ می‌کنند».

 

ایران در سال ۲۰۰۳ میلادی تلاش‌هایش را برای بازپس‌گیری آثار به‌سرقت‌رفته از منطقه جیرفت آغاز کرد. سازمانگر نمایشگاه ادامه می‌دهد: «آنچه ما در اینجا به نمایش گذاشته‌ایم، به نخستین گروه از آثار توقیف‌شده‌ای تعلق دارد که در جیرفت کشف شده است. آنها از حراج‌خانه ساتبیز (Sotheby's) و دیگر حراج‌خانه‌های جهان بازپس گرفته شده‌اند».

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما