اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

زخم‌های روحِ لوئیس بورژوآ و یایوئی کوساما در لندن

 

 

به تازگی آثاری از لوییز بورژوآ و یایویی کوساما در نمایشگاهی با نام «زخمهای روح» در لندن به نمایش در آمدند.


به گزارش آکادمی هنر و به نقل از artnewspaper یکی از ویژگی‌های مشترک این دو هنرمند فرانسوی و ژاپنی تبار این است که هر دو به ترتیب در سالهای ۱۹۳۸ و ۱۹۵۸ به نیویورک مهاجرت کردند. ژوزفین لوییز بورژوا بویژه بخاطر مجسمه عنکبوتش با نام مامان مشهور است.

 

اما بیکر، یکی از گردانندگان این نمایشگاه می گوید: «بورژوآ برای ۳۰ سال به روانکاو مراجعه می کرد. کوساما نیز دچار وهم بود و احتمالا او این لکه‌هایی را که در آثارش می بینیم مشاهده می کرده است و آنها ذهنش را می انباشتند. برای هر دو هنرمند، آفرینش هنری ابزاری بوده تا بتوانند بر ترسها و زخمهای روحیشان پیروز شوند و از آنها گذر کنند.»

 

هر دو هنرمند با جنگ آشنا بودند. بورژوا کودکی خود را در زمان جنگ جهانی اول گذراند و کوساما در زمان جنگ جهانی دوم نوجوان بود. آنها در آثارشان به پرسشهای یکسانی مانند خشونت، سکس و جنسیت پرداختند. از این جهت، علی رغم تفاوت سنی این دو هنرمند، نقاط تشابه زیادی بینشان وجود دارد.

 

مارینا رویز، یکی دیگر از گردانندگان نمایشگاه می گوید: «شاهد درونمایه های جنسیتی تکرار شونده ای نزد هر دو هستیم. آنها مدام خود را از اثری به اثر دیگر تکرار می کنند. درونمایه ها یکسان نیستند بلکه در نزد هر دو هنرمند نو به نو می شوند. هر دو به مسائلی مانند بدن و شکلهای ارگانیک می پردازند.»

 

بورژوا در سن ۹۸ سالگی در سال ۲۰۱۰ در گذشت. کوسامای ۸۷ ساله هنوز به فعالیت هنری می پردازد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما