اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی در مجموعه‌ی مانای منهتن نیویورک

 

 

برای علاقمندان به هنرهای تجسمی از نقاشی و مجسمه گرفته تا چیدمان و ویدیوهای هنری، آثار ۱۳ هنرمند ایرانی درمجموعه معاصر مانا به نمایش گذاشته شده است. این مجموعه عظیم که در نیوجرسی نزدیک شهر منهتن نیویورک قراردارد، دارای ۵ طبقه است و هیچ اثری را برای فروش به نمایش نمی گذارد. مانا تنها محل نمایش کارهای هنری است.


درنمایشگاه بینابین که طراحی آنرا شهرام کریمی، نقاش مقیم نیویورک بعهده دارد، آثار این هنرمندان به نمایش گذاشته شد: دیوید آبیر، افروز آمیغی، شجاع آذری، رضا درخشانی، فریدون غفاری، هادی هزاوه ای، سارا عیسی خاریان، طلا مدنی، شیرین نشاط، نیکی نجومی، رها رییس نیا، فریدون شفیعی و منوچهر یکتایی.

 

لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر آثار تجسمی هنرمندان ایرانی مورد توجه موزه ها، نگارخانه ها و کلکسیون داران جهان قرار گرفته است. پرسش کانونی نمایشگاه بینابین چنین است: ویژگی‌ها و مختصات هنر معاصر ایران چیست که آنرا از گذشتگان ما متمایز می کند و نقش هنرمندان ورای مرزها در آن چیست؟ طراح نمایشگاه شهرام کریمی تلاش دارد برای پاسخ به این پرسش از کلیشه‌های رایج خودداری کند. وی معتقد است در نمایشگاه "بینابین" گزینه ای از آثار متفاوت هنرمندان انتخاب شده که فردیت هنری خود هنرمند محور آن است.

 

به این دلیل در نمایشگاه آثار تنها با مهر ایرانی متمایز نمی شود بلکه بعدی جهانی دارند. مثلا از خط نقاشی در آن خبری نیست. کریمی براین باور است که هر هنرمندی دارای حسی از خلاقیت و آزادی است که در پهنه فرهنگ و جامعه و در عرصه بزرگ تر پیشینه تاریخی و معاصر قابل کاوش است. او می گوید: "نگاه غرب همواره به هنر خاورمیانه و هنر ایرانی کاوشی در هویت هنرمند است که من به آن نقد دارم، همانطور که به نمایشگاه "بدون مرز" در موزه هنرهای معاصر نیویورک این نقد را داشتم. کسی از هنرمند غربی در مورد هویتش نمی پرسد. ولی همواره هویت هنرمندان شرقی مورد پرسش است. هنرمند خود هویتش را می سازد."

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما