اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه پینک‌ فلوید درموزه ویکتوریا و آلبرت لندن

 

 

 

پینک فلوید بدون شک یکی از اثرگذارترین گروه‌های موسیقی است که جاودانگی‌اش فراتر از چندین نسل ‌بوده است. نمایشگاهی در لندن نگاهی به ۵۰ سال فعالیت پرفراز و نشیب این گروه داشته و آثاری به یادماندنی را به نمایش گذاشته است.


آکادمی هنر - پینک فلوید چیزی بیش از یک گروه موسیقی ساده بود. راجر واترز، نیک میسون، دیوید گیلمور و ریچارد رایت با خلق تأثیرگذارترین ملودی‌های تاریخ نه تنها انقلابی در موسیقی راک رقم زدند، بلکه از نظر هنری هم استانداردها را جابه‌جا کردند. جلوه‌های بصری بی‌نظیر کنسرت‌ها، تصاویر روی جلد آلبوم‌ها و همچنین تکنولوژی نوآورانه ضبط صدا همه دست‌ به‌ دست هم دادند تا محبوبیت این گروه بریتانیایی فراتر از نسل‌ها برود.

 

به تازگی موزه ویکتوریا و آلبرت در شهر لندن حدود ۳۵۰ قطعه از جمله عکس و کاور آلبوم مربوط به پنج دهه فعالیت این گروه را به نمایش گذاشته است. از جمله این آثار این کله‌های بزرگی هستند که در اصل بخشی از اثر هنری بزرگ The Division Bell (ناقوس جدایی)، چهاردهمین آلبوم پینک فلوید، به شمار می‌روند. طراحی جلد این آلبوم را که در سال ۱۹۹۴ به بازار آمد، استورم تورجرسن، طراح گرافیک بریتانیایی بر عهده داشت. تورجرسن همچنین طراحی کاور آلبوم «نیمه تاریک ماه» را هم انجام داد: یک منشور سه گوشه شکننده نور. این طرح نیز همانند این آلبوم در تاریخ موسیقی ماندگار شد. آبری پاول، شریک تورجرسن به یاد می‌آورد که ریچارد رایت (نوازنده کیبورد) به دنبال یک طرح بسیار ساده برای روی جلد آلبوم بود. او زمانی که در اوج ناامیدی مشغول ورق زدن یک کتاب فیزیک بود، به عکس یک منشور برخورد و فورا خطاب به تورجرسن گفت: «خودشه!»

 

ایده یک خوک معلق بر فراز نیروگاه بترسی انگلیس متعلق به راجر واترز (نوازنده گیتار بیس) بود. گروه به همین منظور ساخت یک بالون به شکل خوک و به طول ۹ متر را سفارش داد. قرار شد تا این بالون که با گاز هلیوم پر شده بود پر فراز نیروگاه به پرواز درآورده شود و از آن تصویربرداری کنند. گروه می‌خواست تا برای طرح روی جلد آلبوم «حیوانات» تصویری واقعی و نه مونتاژ شده استفاده کند.

 

در روز دوم عکسبرداری ناگهان طناب‌هایی که خوک به آن وصل بود، پاره شدند و خوک هلیومی در ارتفاع شش هزار متری بر فراز لندن به پرواز درآمد. مسئولان فرودگاه هیترو مجبور شدند تا مسیر پروازها به این فرودگاه را برای جلوگیری از سانحه تغییر دهند. در نهایت هم عکس روی جلد آلبوم مونتاژی از تصاویر روز اول با ابرهایی بود که روز دوم در آسمان بودند. تصویری از خوکی که به مناسبت این نمایشگاه به پرواز درآمده است. این عصایی است که با آن واترز، تورجرسن و سید برت در مدرسه کتک خوردند. همین عصا الهام‌بخش اجرای ترانه معروف «دیوار» بود. در طول اجرای زنده یک عروسک بادی بزرگ در هیبتی ترسناک در حالی‌که چنین عصایی در دست دارد، روی صحنه قد علم کرد. در ویدیوی این آهنگ هم معلم عصایی به همین شکل دست گرفته است. گفته می‌شود دیدن دوباره این عصا در نمایشگاه راجر واترز را به وجد آورده است.

 

در این نمایشگاه همچنین مدل شبیه‌سازی شده دیوار عظیمی دیده می‌شود که در طول کنسرت‌های زنده روی سن بالا می‌رفت و گروه را آرام آرام پشت خود مخفی می‌کرد. بالا رفتن این دیوار نوعی انتقال حس بیگانگی موجود در آلبوم و همچنین ابراز احساسات شخصی واترز در آن زمان بود. تور «دیوار» (۱۹۸۰ تا ۱۹۸۱) به دلیل هزینه زیاد تنها ۳۱ نمایش در چهار شهر (لس‌آنجلس، نیویورک، دورتموند و لندن) داشت.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما