اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه مجسمه‌های جدید ز در گالری تادیس روپک

 

 

گالری تادیس روپک نمایشگاهی انفرادی از آثار مجسمه‌ساز مطرح بریتانیایی، ریچارد دیکن، برگزار نموده است. در این نمایشگاه با عنوان «۳۰ قطعه»، ۳۰ کار به نمایش درآمده است؛ ۲۰ مجسمه‌ی جدید ساخته شده از مواد متنوع و ده کار روی کاغذ. هنرمند می‌گوید: «این چهارمین نمایشگاه من در این فضاست و به صورت عامدانه نمی‌خواستم یک یا دو کار بزرگ اصلی داشته باشم؛ بلکه می‌خواستم چیدمانی داشته باشم که مجبور باشی راهت را در میان آن انتخاب کنی؛ چیدمانی که تاثیر و نقش‌ چندگانه‌ای دارد.» مجسمه‌ها که روی میزهایی با دو ارتفاع متفاوت قرار دارند، مسیرهای جدیدی را در کار هنرمند می‌گشایند.


در گذشته دیکن تمایل داشت از کف گالری به عنوان سطح ارائه‌ی کار استفاده کند، اما این بار دو سطح با ارتفاع متفاوت حسی از عدم قطعیت را ایجاد می‌نماید. از جهات گوناگونی، این چیدمان تداخل میان کارگاه هنرمند و فضای نمایشگاه را نشان می‌دهد. همانطور که خود دیکن به آن اذعان دارد: «فکر می‌کنم نمایش آنچه که انجام می‌دهی در عملِ خلق اثر هنری مستتر است، و نمونه و روش‌هایی برای انجام آن وجود دارد. برگزاری نمایشگاه اکنون یکی از قوی‌ترین روش‌هاست.


برای هنرمندان، برگزاری یک نمایشگاه، کم یا بیش، استمرار آنچه در کارگاه اتفاق می‌افتد است.» کار کردن در مقیاس کوچک فرصتی بود که دیکن مهارتش را در ساخت مجسمه با چوب، سنگ و فولاد ضد زنگ ارتقا دهد و همچنین مواد جدیدی نظیر بتن لعاب‌دار مقاوم در برابر حرارت را تجربه کند. دیکن به اصول صناعتگری وفادار می‌ماند.


برای مثال کارهای سنگی همگی از مخزنی از قطعات سنگ و بتن ساخته شده‌اند که او مستقیما از یکی از محوطه‌های تخلیه‌ی نخاله‌های ساختمانی جمع می‌کند. اگرچه به نظر نمی‌رسد دلیل خاصی برای نمایش ۳۰ کار از سوی دیکن وجود داشته باشد، اما عنوان نمایشگاه معنای متفاوتی را به ذهن متبادر می‌کند. به طور خاص این عدد مطابق آنچه در انجیل متی روایت شده، یادآور ۳۰ قطعه شی نقره‌ای است که یهودا به عنوان پاداش خیانتش به مسیح دریافت کرد. ریچارد دیکن(متولد ۱۹۴۹، ولز)، در لندن کار و زندگی می‌کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما