ایران: آثار موزه هنرهای معاصر را به خارج نمی‌فرستیم

 

 

وزارت ارشاد اسلامی ایران بار دیگر گفته است که برنامه‌ای برای فرستادن آثار موزه هنرهای معاصر تهران برای نمایش در خارج از این کشور را ندارد. رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به خبرگزاری ایسنا گفته است که فرستادن این آثاردر دستور کار  قرار ندارد.


قرار بود چند ماه پیش ۶۰ اثر متعلق به موزه هنرهای معاصر ایران شامل آثاری از پابلو پیکاسو، خوان میرو و اندی وارهول، در کنار آثاری از بهمن محصص و پرویز تناولی دربرلین به نمایش در آید.


آلمان به دلیل صادر نشدن مجوز خروج آثار از ایران مجبور شد این نمایشگاه را لغو کند. یکی از دلایلی که برای جلوگیری از نمایش این گنجینه در خارج از ایران به صورت غیر رسمی مطرح شده این بوده که ممکن است فرح پهلوی، آخرین ملکه ایران یا نزدیکان او که در جمع‌آوری این آثار دست داشتند، با مطرح کردن ادعای مالکیت جلوی بازگشت آنها به موزه هنرهای معاصر تهران را بگیرند.


وزیر ارشاد ایران گفته است خبرهای منتشر شده مبنی بر ارسال آثار موزه هنرهای معاصر ایران به آلمان و ایتالیا صحت ندارد. آقای صالحی امیری گفته است "از ابتدای قبول مسئولیت در این وزارتخانه، بر لزوم نفرستادن این آثار به گالری‌های خارج از کشور تاکید داشته و دارم."


بیشتر آثار مورد نظر در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، در انبار موزه بوده‌اند و برخی از آنها که تصاویر برهنه‌ای دارند، در ایران امکان نمایش ندارند. قیمت این مجموعه را تا سه میلیارد دلار تخمین می‌زنند.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر