اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه طراحی‌های سِر کوئنتین بلیک در انگلستان

 

 

سِر کوئنتین بلیک نقاش و تصویرسازی است که به معرفی نیازی ندارد. ارتباط او با مردم بریتانیا به حدی است که آثارش همانند فروشگاه‌های Marks & Spencer یا اتومبیل‌های رولز رویس برای بریتانیایی‌ها آشناست. بسیاری از مردم با آثار بلیک بزرگ شده‌اند و احتمالا نسل کنونی و نسل‌های آتی هم همچنان به خواندن و دیدن آثار او ادامه می‌دهند. به تازگی گالری جروود نمایشگاه جدیدی از کارهای این هنرمند برپا نموده که تصور بریتانیایی‌ها از هنر او را به چالش می‌کشد.


این نمایشگاه که به دعوت مدیر گالری، لیز گیلمور، برپا شده به مطالعه‌ی موضوعاتی که دغدغه‌ی فکری بلیک است می‌پردازد و تفکرات او در مورد سلامت روان و بحران آوارگان را نشان می‌دهد. گیلمور می‌گوید: «بلیک یک نقاش و طراح شگفت‌انگیز با سبکی منحصربفرد است. گالری جروود برای حمایتش از تهور و سرزندگی هنری و اجازه دادن به هنرمندان تا در بروز خلاقیت‌شان آزاد باشند، شناخته می‌شود.» این نمایشگاه با عنوان «تنها راه سفر کردن» بازدیدکنندگان را به سفری درون زندگی مدرن و ذهن خلاق هنرمند می‌برد.

 

با نمایش جانوران خارق‌العاده، دستگاه‌ها و صحنه‌های داستانی عجیب، بلیک مضامینی نظیر مردمی که از خانه‌هایشان آواره شده‌اند، تنهایی و افسردگی و همچنین انرژی و اشتیاق را مکشوف می‌کند. جروود قصد داشت به بلیک فرصت مطالعه‌ی این مسائل را بدهد. تصاویر حاصله اغلب جدی‌اند، اما به همان سبک همیشگی بلیک، محزون و غم‌انگیز نیستند.

 

او مخاطبان را به سفری طراحانه می‌برد؛ با تصاویری در اندازه‌های متفاوت، از قطع کارت پستالی تا یک کار بزرگ دیواری، که بلیک برای کشیدنش در گالری از یک بالابر استفاده کرده است. «تنها راه سفر کردن» بزرگترین نمایشگاه هنرمند ۸۴ ساله در بریتانیاست که ۱۰۰ کار را در گالری جروود گرد هم می‌آورد. گیلمور اعتقاد دارد: «جنبه‌ی بسیار هیجان‌انگیز نمایشگاه این است که سِر کوئنتین این مجموعه را بدون اینکه محدودیت‌های دیکته شده‌ی یک سفارش خاص وجود داشته باشد، خلق کرده است.» اغلب بلیک با تصویرسازی‌هایش برای آثار نویسندگانی مثل مایکل روزن و رولد دال به یاد آورده می‌شود، اما در «تنها راه سفر کردن» ما می‌توانیم به شکل جدیدی آثار او را تجربه کنیم و از آنها لذت ببریم. آنچه بازدیدکنندگان خواهند دید درست همان دغدغه‌های واقعی و سوژه‌هایی است که هنرمند به آنها شدیداً علاقه دارد و می‌خواهد آنها را به اشتراک بگذارد، اگرچه سبک کارها به صورت غیرقابل تردید و تقلیدی همچنان مخصوص خود اوست.

 

بلیک برای بیش از بیست سال به تدریس تصویرسازی در رویال کالج مشغول بوده و با بسیاری از نویسندگان در زمینه‌ی تصویرسازی آثارشان همکاری داشته است. بلیک همچنین نویسنده و تصویرساز دو کتاب است: «واژگان و تصاویر» و «فراتر از صفحه». وی پروژه‌هایی را هم برای موزه‌ها، بیمارستان‌ها و اماکن عمومی در انگلیس و فرانسه به انجام رسانده است. از میان جوایز متعدد بلیک در دوران کاریش می‌توان به جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن در سال ۲۰۰۲ اشاره کرد. او همچنین مفتخر به دریافت نشان شوالیه است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما