اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

انتشار شماره سوم فصلنامه هنر، ادب و گردش «تزرو» با رویکرد: ایماژ، تصویر، تصور

 

 

شماره سوم «فصلنامه هنر، ادب و گردش تزرو» که نشریه‌ای «فرهنگی و هنری» است، منتشر شد.  این نشریه همانند شمارگان پیش، به صورت تمام رنگی (چهار رنگ) با کیفیت چاپ و کاغذ همانند شمارگان قبلی، در قطع خشتی (ابعاد 23 * 23) با 216 صفحه، با قیمت 18000 تومان به صورت سراسری منتشر و پس از انتشار در باجه های مطبوعاتی سراسر کشور و در کتابفروشی ها و مراکز معتبر فرهنگی توزیع می گردد و دوهفته پس از انتشار در اپلیکیشن های «فیدیبو» و «لیمگ» نیز قابل خواندن و دیدن به صورت فایل الکترونیک می باشد. در این شماره مخاطب با بخش ها و مطالب خواندنی متنوعی در راستای کلیت رویکرد این شماره مواجه و تلاش شده بار محتوایی تصاویر نشریه نسبت به شماره های قبل افزایش یابد. مقالات نظری و تحلیلی ، نشست تخصصی هنر، مصاحبه ها اختصاصی، نقد ها و گزارشات هنری – ادبی ، شعر، داستان کوتاه و سفرنامه و... در بخش های جداگانه ولی همراستای هنر ، ادب و گردش شامل کلیت این شماره از نشریه خواهند بود.


«ایماژ ، تصویر، تصور» رویکرد این شماره سوم «فصلنامه تزرو» است. سه واژه پر کاربرد در مباحث هنری و ادبی که تلاش شده است با نگاهی جامع به ابهاماتی که در خصوص مفاهیم این سه واژه وجود دارد، مخاطب را با مصداقهای آن آشنا نماید و چشم اندازهای جدیدی را در درک این نوع معقولات به رویش بگشاید. هنرمند/ نویسنده در بدو امر به پدیده های اطرافش می نگرد و آن پدیده ها را در قالب «تصویر» تجربه می کند. تصویر انعکاسی تجرید شده از واقعیت بیرونی است که مفاهیم را در ذهن شکل می دهد. هنرمند و نویسنده مانند همه انسانها دست به «تصور» کردن می زند، تصور کردنی که لزوما به خلق اثر نمی انجامد ولی بیشک در فرآیند شکل گیری اثر بسیار مهم است. او از سطح تصورات بدیهی می آغازد تا زمانی که به طرح آغازین برسد و این زمانی است که «ایماژ» شروع به شکل گیری می کند. هنگامیکه ادراکات و تصورات برای ایجاد تصویری ذهنی که در نهایت به خلق اثر هنری می انجامد در حد اعلای خود قرار گرفته اند.


از مطالبی که در این شماره در بخش «هنر» خوانده می شود علاوه بر مطالبی که به صورت تخصصی به تحلیل رویکرد این شماره از منظر هنر می پردازد، می توان اشاره‌ای داشت به: ترجمه مقاله از ازرا پاند به نام «تصویرگرایی»، «سه راه حل برای یک مسئله: تحلیل ایماژ اسطوره ی ادیپ در سینما» که با بررسی سه فیلم مطرح تاریخ سینما کارکردهای این اسطوره مورد بررسی قرار می گیرد. «رومانتیک بودن یا نبودن، پرسش هایی از تئوری روانکاوانه هنر» مقاله دیگری است که از نگاه انتقادی نوع ادراک جهان تنها بر اساس هیجانات و تخیل هنرمند را مورد پرسش قرار داده و اینکه در مباحث روانکاوی اثر هنری را همچون سند اختلال روانی هنرمند می داند از منظر انتقادی مورد بررسی قرار می دهد و این رویکرد را به بن بست رسیده قلمداد و بر نقش هنرمند در تحولات اجتماعی و سیاسی تاکید می ورزد. در مطلب «آیا تصویر می تواند پیمان شکنی کند؟» با خوانشی نو به ایده هایی درباره تابلوی خیانت تصویر رنه مارگریت پرداخته می شود. در مقاله «ملتفتم پس هستم!» که بخش اول آن در این شماره به بررسی تصویر سازی رابرت فلارد می پرداخته، از منظر فلاسفه ایی چون مارتین هایدگر به رویکردهای خردورزان واقعیت ستیز پرداخته و به تحلیل نقش و اهمیت تخیل و برآیند (رازورزی، نماد پردازی و فراواقعیت) و تاثیر آن برای فراخ تر شدن حدود زبان می پردازد. در مطلب «ابعاد چند گانه بازی های ویدیویی» داستان و فضا سازی گیم پلی ها و نحوه تعامشان و همچنین عناصر بصری و آینده بازی های ویدئویی مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین می توان در این بخش به مطالبی همچون «وسوسه طبیعت گرایی و سردرگمی «نقش خیال» و «ایماژ» » ، «لاله زار، ویرانی یک تصویر» و «گذری بر تصویر گری و کتابت مانوی» و مصاحبه با «علیرضا گلدوزیان» اشاره کرد.

 


عنوان نشست تخصصی هنر این شماره از نشریه : « جامعه معاصر و بیگانگی کارکرد ایماژ و تصویر» است که با حضور دو اندیشمند برجسته در حوزه تصویر و جامعه شناسی « دکتر مسعود کوثری» و «دکتر بهزاد دوران» برگزار گردید. دبیر جلسه سرکار خانم «آذر تشکر بودند. در این نشست از منظر نشانه شناسی اجتماعی به جامعه شناسی هنر و تصویر در دوره معاصر پرداخته شد و با معرفی سه کارکرد ایده سازی، بیناشخصی و متنی تصویر از نگاه جامعه شناسی قدرت و روابط قدرت مورد بررسی قرار گرفت.

 


از مطالبی که در این شماره در بخش «ادب» خوانده می شود علاوه بر مطالبی که به صورت تخصصی به تحلیل رویکرد این شماره از منظر ادبیات می پردازد، می توان اشاره ای داشت به: مصاحبه اختصاصی با دکتر «بها الدین خرمشاهی» درخصوص «تجلی ایماژ در شعر و ادب پارسی» که در راستای آن مقاله ایی با نام «هویت بخشی ایماژ به شعر» که در ادامه واکاوی ایماژ در شعر و ادب در مصاحبه به بررسی نمونه های برجسته ایماژ در شعر فارسی می پردازد. «جهان در عالم فارسی» مقاله دیگری است که با مقایسه شعر کلاسیک و نو به نمایندگی نیما یوشیج از منظر چگونگی هستی مردمان فارسی با اندیشیدن به مفهوم و معنای جهان سعی در نشان دادن ظرفیت های ادبی این دو دوره دارد. «سمفونی شعری –تصویری سهراب سپهری» مقاله ایی است که به بررسی جهان تصویری شعر «صدای پای آب » سهراب سپهری می پردازد. قسمت سوم «عناصر موسیقایی شعر منثور در دهه 80» و همچنین ترجمه بخش اول مقاله ایی از «دیر دره لشگری» با نام «معنا باختگی و آفرینش در آثار صادق هدایت» از دیگر مطالب بخش ادب می باشد.

 


از مطالبی که در این شماره در بخش «گردش» خوانده می شود علاوه بر مطالبی که به صورت تخصصی به تحلیل رویکرد این شماره از منظر گردش می پردازد، می توان اشاره ایی داشت به : «پاریس، شهری برای پاریسی ها» ، «تصویر گری و روایت جهانگردان اروپایی از مراسم آیینی نحر شتر در اصفهان صفوی» و «ایران قاجاری از نگاه دیگری: نگاهی انتقادی و شناختی به سفرنامه لرد کرزن انگلیسی»

 


لازم به ذکر است جهت آشنایی بیشتر با محتوای مطالب شماره سوم فصلنامه سراسری هنر ، ادب و گردش تزرو مخاطبین محترم می توانند به سایت رسمی این نشریه به آدرس www.tazarv.org مراجعه نمایند.

 


محمود نیکبخت، هلن اولیایی نیا، سولماز نراقی، رسول کمالی، رامین اعلایی، سیامک دل زنده، سپیده نیکرو، مهدی شریعتی، فریاد ناصری، برنا حدیقی، آلاله بابازاده ، فرنام مرادی نژاد، داوود مردانی، کاوه کاووسی، شاهین محمدی زرغان، میثم یزدی، محسن صفوی، احسان گل احمر، سینا عشاقی، فرزانه فاضلی نژاد، الهه رضایی، شیوا شیخ زاده، لیلا حسین زاده صلواتی و ... از جمله اعضا هیات تحریریه این شماره از نشریه به شمار می روند.
به سنت شمارگان قبلی یک هنرمند که از نظر محتوایی یکی از مجموعه آثارش به رویکرد این شماره نزدیک است انتخاب شد و آن عکاس سرشناس کره جنوبی «میانگ هوو لی» (Myoung ho lee) می باشد که یکی از عکس های آن برای روی جلد و سه تا ی دیگر در ابتدای هر بخش مورد استفاده قرار گرفت.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما