رگه‌هایی از هنر باروک در آثار پاتریشیا نیکس

 

پاتریشیا نیکس، از اوایل دهه‌ی ۱۹۵۰ فعالیت هنری خود را ادامه داده است تا مجموعه آثار شگفت‌انگیزی خلق کند، و همواره در جستجوی جادوی موجود در اشیا بوده است. گستره‌ی بیان هنری او و تحولات آن، متاثر از برداشت و تفسیر کنایه‌آمیز و روانشناختی وی از موادی که جمع‌آوری می‌کند است؛ موادی که گاهی پیش پا افتاده، اغلب عجیب و گهگاه با ارجاعاتی به زادگاهش، تگزاس، هستند.


نیکس از این مواد سازه‎های پیچیده و نقاشی‌های به شدت رنگارنگی می‌آفریند. نمایشگاه جدید او «باروک امریکایی» در موزه‌ی هنر بوکا راتون، ریزه‌کاری‌ها و جزییات فراوان کارش را نمایش می‌دهد. هنرمند سازه‌ها، نقاشی‌ها و کلاژهای با شکوهش را از زمان اولین نمایشگاه انفرادی‌اش در نیویورک در سال ۱۹۷۷ ارائه داده است. وی از اوایل دهه‌ی ۱۹۷۰ در کلاس‌های Art Students League، دانشگاه نیویورک وThe New School حاضر می‌شد و میان تگزاس و نیویورک در رفت و آمد بود. در سال ۱۹۸۲ نیکس با اصرار دوستانی چون الین دکونینگ در نیویورک ساکن شد. او دوران موفقی در این شهر داشت و آثارش در نمایشگاه‌های متعددی شرکت داده شد و در مقالات، کتاب‌ها و کاتالوگ‌ها مورد توجه قرار گرفت. موزه‌ی هنر اسمیتسونیان، موزه‌ی آکادمی ملی و موزه‌ی هنر سن آنتونیو از خریداران کار او هستند. «باروک امریکایی» کارهای جدید و کارهای قدیمی‌تر هنرمند را شامل می‌شود.

 

نیکس را وارث معنوی استاد کلاژ امریکایی، ژوزف کورنل، می‌دانند؛ از این رو نمایشگاه با نمونه‌هایی از جعبه‌هایی که از اوایل دوران کارش مشغول ساختشان بوده، آغاز می‌شود. سپس مجسمه‌‌ها و اسمبلاژها در معرض دید قرار گرفته‌اند که ملهم از آثار نسل اول زنان سوررئالیستی چون مرت اپنهایم، لئونور فینی و ژاکلین لامبا برتون هستند. «کوه جادویی» جدیدترین کار حاضر در نمایشگاه همین امسال به اتمام رسیده است. این اثر که یک سازه‌ی چوبی ۱۵ فوتی است به رنگ طلایی رنگ‌آمیزی شده و روی آن اشیایی نظیر پرچم، چرخ دوچرخه، شاخ حیوانات، قسمت‌های مختلف مبلمان و دیگر خرده‌ریزها چسبانده شده است.

 

دیگر آثار نمایشگاه، توتم‌های تزیینی و نقاشی‌هایی از مجموعه‌ی «داربست» هستند، که اشکال گیاهی، شخصیت‌هایی از تاریخ، نمادهای روی کارت‌های بازی تاروت و ترشحات و لکه رنگ‌های روشن را در خود جای داده‌اند. کارهای نیکس همانند آثار کلیسایی باروک ایتالیا و امریکای لاتین غنی، پیچیده و پرجزییات هستند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر