مجسمه‌های چیانگ کای شک؛ معضل جدید تایوانی‌ها

 

 

 

در حالی که امریکا با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند که با مجسمه‌های یادبود شخصیت‌های تاریخی مورد اختلاف چه کار کند، ظاهرا تایوان راه حل را یافته است؛ پارکی که به مجسمه‌های نامطلوب یک شخصیت تاریخی مناقشه‌آمیز اختصاص دارد.


بیش از ۲۰۰ یادبود چیانگ کای شِک، رهبر ملی‌گرای سابق تایوان، که برخی به عنوان یک قهرمان او را محترم می‌شمارند و دیگران به عنوان یک دیکتاتور از او متنفرند، بی سر و صدا از مدارس و ساختمان‌های دولتی جمع‌آوری‌، و در ساحل یک دریاچه‌ی آرام گرد هم آورده شده‌اند. روزانه، گردشگران در میان ۲۵۳ مجسمه با رنگ‌های متنوع در پارک به گشت و گذار می‌پردازند؛ پیکره‌های سبز، برنزی و قرمز مسی. بزرگترین کار، پیکره‌ای با شکوه از چیانگ در حالت نشسته است، که از یک دفتر کار دولتی در سال ۲۰۰۷ برداشته شده است. در کنار آن دو مجسمه از پسر او، چیانگ چینگ کو، حضور دارد که همراه پدرش دهه‌ها تصفیه‌ی سیاسی، موسوم به «وحشت سفید»، را تحت نظر داشت. امروزه مجسمه‌ها کمتر مورد احترامند و بیشتر به عنوان مکان محبوبی برای گرفت سلفی شناخته می‌شوند. یکی از مقامات تائویوان می‌گوید: «ما به این مجسمه‌ها به عنوان توتم‌های سیاسی نمی‌نگریم. ما با آنها همچون میراث تاریخی و فرهنگی برخورد می‌کنیم.»

 

همانند رهبر حامی برده‌داری امریکا، روبرت لی، نقش چیانگ در گذشته‌ی کشورش همچنان موجب دو قطبی شدن جامعه است. هر دو ژنرال در جنگ‌های داخلی مبارزه کردند و شکست خوردند؛ هر دو نماد یک گذشته‌ی پر افتخار برای هوادارانشان، و یک تاریخ سیاه برای مخالفانشان هستند. اما در حالی که قانونگذاران امریکایی نمی‌دانند مجسمه‌های یادبود روبرت لی را تخریب کنند، بپوشانند یا مورد احترام قرار دهند، مقامات تایوان معتقدند مجسمه‌های چیانگ با تغییر مکان نمایش‌شان، وجه مناقشه‌آمیز و متعصبانه‌ی خود را از دست داده و به جاذبه‌ی توریستی تبدیل شده‌اند. پارک مجسمه‌ی تایوان در تضاد شدیدی با وقایع اخیر شارلوتزویل امریکا قرار دارد؛ جایی که تظاهرات خشن گروه‌های دست راستی معترض به جمع‌آوری مجسمه‌ی روبرت لی به یک بحران تبدیل شد. با اینکه در تایوان نیز مباحثات در مورد گذشته‌ی کشور‌ همچنان ادامه دارد، اما نسبت به امریکا بسیار سنجیده‌تر و چهارچوب مدارتر است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر