اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

عكس‌هايي از دولت‌آبادي و نقاشي‌هاي كلانتري به‌نمايش درمي‌آيند


نمايشگاه عكس‌هاي يارتا ياران در گالري شيرين، از روز جمعه هشت مرداد افتتاح مي‌شود و تا 15 مرداد ادامه خواهد داشت. اين عكس‌ها، تصاوير منتشر نشده بسياري از محمود دولت‌آبادي را در بر دارند.

گالري شيرين در فرمانيه، بلوار اندرزگو، کوچه سليمي شمالي، پلاک 145، باغ انجمن خوشنويسان واقع است.


در نگارخانه 66 نيز مجسمه‌هاي مهتا ثقفي و سميه پيرحياتي از روز جمعه 8 مرداد به‌نمايش گذاشته مي‌شوند. مراسم افتتاح اين نمايشگاه از ساعت 16 تا 20 روز جمعه است. اين نمايشگاه تا 20 مرداد ماه ادامه خواهد داشت.


نگارخانه 66 در خيابان سميه، بين مفتح و رامسر، شماره 142 واقع است.


نمايشگاهي شامل بيست و يک ‌اثر از نقاشي دوره‌هاي مختلف پرويز کلانتري در كنار شش تا هشت اثر جديد نيز پنج‌شنبه 31 تيرماه با سخنراني جواد مجابي، سعيد معيري‌زاده و پرويز كلانتري در گالري «ساربان» افتتاح شد.



بخشي از اين آثار با عنوان «خط و ربط»، آثاري ميني‌ماليستي هستند و در آن‌ها فقط و فقط يك خط ساده روي بوم كاه‌گل رسم شده است. اين خط، طرحي ساده شده از يك چشم‌انداز ايراني بر خشت خام را نشان مي‌دهد.



بخشي ديگر از اين آثار، رنگ نگين فيروزه را كه لعاب كاشي‌هاي ايراني است، روي خشت خام توصيف مي‌كند. اين مجموعه نيز با عنوان «خشت و كاشي» معرفي شده است. آثار ديگري نيز در اين ميان هستند كه كلانتري در آن‌ها به ساختارشكني در نقاشي پرداخته‌ است و عمدتا كاه‌گلي هستند. يك نمونه از مجموعه «همراه با عشاير» نيز در اين نمايشگاه، نشانه‌اي از دوره‌اي ديگر از آثار كلانتري است. همچنين تعدادي از مجموعه «سقاخانه»، به همين منظور در ميان ديگر آثار وي به نمايش درآمده است.


«پرده هاي سپيد، پرده هاي سياه» نيز نام نخستين نمايشگاه نقاشي‌هاي فتح الله مرزبان است که 24 تيرماه در گالري ماه مهر گشايش يافت. اين نمايشگاه شامل آثاري با ترکيب حروف و کلمات فارسي در غالب اشعار شاعران کلاسيک و معاصر به صورت دست نگاشته است.

اين نمايشگاه تا دوشنبه 10 مرداد ماه در گالري ماه مهر برپا خواهد بود و علاقه مندان مي توانند براي بازديد از آثار در ساعات 16 تا 20 به نشاني خيابان آفريقا، خيابان نيلوفر، پلاک 7 مراجعه کنند.

نمايشگاه مجسمه‌هاي شقايق عربي با عنوان «بوم‌هاي مچاله» نيز از روز جمعه اول مرداد ماه در نگارستان «آن» افتتاح شد. اين نمايشگاه تا روز سه‌شنبه 26 مرداد ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان مي‌توانند يکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 11 تا 20 از اين آثار ديدن كنند. همچنين نشست با هنرمند روز جمعه 15 مرداد ماه از ساعت 18 تا 20 در محل گالري به نشاني ونک، خيابان سئول، شماره 40 برپا خواهد شد.


در گالري آران نيز همچنان نمايشگاه «مستند تهران» برپاست. اين نمايشگاه كه شامل عكس‌هايي از بهمن جلالي، كاوه گلستان، پيمان هوشمندزاده، رعنا جوادي، جاسم غضبان‌پور، آيدين رحيمي پورآزاد، مجيد بختياري وفا، مزدك عياري، تهمينه منزوي، مهدي وثوق‌نيا و محسن يزدي‌پور است، تا هفته آينده ادامه خواهد داشت. نمايشگاه «مستند تهران» توسط آرش حنايي گردآوري شده است.


گالري آران در خيابان خردمند شمالي، كوچه دي، شماره 9 واقع است.


نمايشگاهي از آثار نقاشي «عبدالناصر فتي سلمان» هنرمند مسلمان فرانسوي با عنوان «بقايا و تازه‌ها» نيز از 26 تير در نگارخانه سينما آزادي برپاست و تا 25 مرداد به کار خود ادامه خواهد داد.



نگارخانه سينما آزادي در طبقه هشتم اين مجتمع فرهنگي و هنري، به نشاني خيابان شهيد بهشتي، نبش خيابان خالد اسلامبولي (وزرا) واقع است.

 

منبع: خبرگزاری شهر

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما