اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

انتشار نامه سرگشاده در محکومیت آزار جنسی در محافل هنری آمریکا

 

 

سیندی شرمن، لوری اندرسن و جنی هولزر به جمع بیش از هفت هزار زن امضاکننده نامه سرگشاده‌ای پیوسته‌اند که آزار جنسی از سوی صاحبان قدرت و مقام در محیط فعالیت‌شان را محکوم می‌کند. این نامه سرگشاده؛ با امضای برخی از چهره‌های شاخص هنر معاصر پس از استعفای نایت لندزمن منتشر شد.


لندزمن که با کت و شلوارهای رنگارنگش شناخته می‌شود، یکی از ناشرین مجله هنری پیشروی Artforum است و اخیرا طی دادخواستی به آزار جنسی متهم شده است. در بخشی از متن نامه چنین می‌خوانیم: «ما هنرمندان، مدیران هنری، دستیاران، کیوریتورها، مدیران، سردبیران، معلمین، گالری‌دارها، کارآموزان، پژوهشگرها، دانشجویان، نویسنده‌ها و دیگران؛ کارکنان دنیای هنر از سوی قدرتمندان و کسانی که دسترسی به منابع و فرصت‌ها را کنترل می‌کنند مورد آزار فیزیکی، تضعیف شدن، تعرض، اهانت، تهدید و ارعاب قرار گرفته‌ایم.» این نامه که تحت عنوان «جای شگفتی نیست» منتشر شده است به اثری از هولزر اشاره دارد؛ هنرمندی که برای اینستالیشن‌هایی حاوی بیانیه‌های اجمالی و صریح مشهور است.

 

در ادامه نامه چنین می‌خوانیم: «سوءاستفاده از قدرت جای شگفتی ندارد…. ما را به این عنوان که حساسیت بیش از اندازه نشان داده‌ایم ساکت و طرد کرده‌اند، به ما انگ بیمار زده‌اند، و از کار اخراج کرده‌اند و هنگامی که سعی کردیم رفتارهای توهین‌آمیز جنسی و احساسی را افشا کنیم، تهدید شده‌ایم.» شکایت از لندزمن از سوی یکی از کارمندان سابق Artforum، آماندا اشمیت مطرح شده، و ادعایی مبنی بر آزار جنسی هشت فرد دیگر نیز در آن دیده می‌شود. لندزمن تنها آخرین نمونه از اشخاص سرشناسی است که در معرض اتهام تعرض جنسی قرار دارند. کمی پیشتر یکی از منتفذین هالیوود، هاروی واینستین، با اتهام مشابهی موقعیت و اعتبار خود را از دست داد. کیوریتور، مارتا کیرشنباوم ، یکی از ۱۰۰ امضاکننده نخست نامه، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «رسوایی واینستین راه را برای افشاگری‌ها در سایر محافل هموار کرد. ما متوجه شدیم که همگی چنین چیزهایی را تجربه کرده بودیم.»

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما