اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

آثار بهمن محصص در كاخ نياوران به نمايش درمي‌آيد

 

مجموعه فرهنگي- تاريخي نياوران به بهانه درگذشت بهمن محصص، نقاش و مجسمه‌ساز برجسته ايران و جهان اقدام به معرفي آثار اين هنرمند در كاخ نياوران كرده است.

تعداد شش اثر حجمي و پنج تابلو از آثاري كه اين هنرمند خلق كرده است در اين مجموعه موجود است. مجسمه‌اي با سر گاو و بدن انسان در كتابخانه اختصاصي، مجسمه‌اي به شكل پرنده و از جنس برنز در موزه جهان‌نما و مجسمه‌اي حاوي دست انسان و پرنده‌اي مرده بر روي آن در كاخ صاحبقرانيه، بخشي از آثار حجمي اين هنرمند در مجموعه فرهنگي-تاريخي نياوران را تشكيل مي‌دهد. 



همچنين تعدادي تابلو حاوي نقاشي ماهي و تابلويي شامل پرنده از جمله آثار نقاشي اين هنرمند در اين مجموعه است. بهمن محصص متولد نهم اسفند ماه 1310 در شهر رشت است. او در 14 سالگي در كارگاه و نمايشگاه محمد حبيب محمدي كه هنر را در آكادمي هنر مسكو قرار گرفته بود شروع به كار و در سال 1333 به اروپا سفر كرد و در ايتاليا ساكن شد و در آكادمي هنر رم مدتي نزد «فروچيو فراتزي» به آموختن هنر مشغول شد كه حاصل آن چندين نمايشگاه گروهي و انفرادي در داخل و خارج بود. 

پس از آن محصص به ايران بازگشت و در نمايشگاه‌ها، كنفرانس‌ها و برنامه‌هاي متعددي شركت كرد. او براي مردم ايران آثاري از «پيراندلو»، «مالاپارت»، «كالوين» و‌«پاوسه» را از ايتاليايي و آثاري از «اژن يونسكو» و «ژان ژنه» را از فرانسه ترجمه كرد و نمايش «صندلي‌ها» اثر «يونسكو» را به روي صحنه برد. دوباره به رم بازگشت و در همان‌جا به ادامه زندگي و كار پرداخت. آثار پرارزش او بيش از همه در ايتاليا، ايالات متحده و ايران نگهداري مي‌شوند.

مجموعه فرهنگي-تاريخي نياوران يكي از كاخ موزه‌هاي شمال شهر تهران است و اكنون محوطه كاخ شامل كاخ صاحبقرانيه، كاخ اختصاصي نياوران،‌ كوشك احمدشاهي، كتابخانه اختصاصي، باغ كتيبه‌ها، موزه و نگارخانه تهران است.

كاخ موزه نياوران پيش از اين نيز نمايشگاه ديگري از آثار محصص را آبان ماه سال 85 برپا كرده بود.

 

منبع: ایسنا 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما