اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

دردسرهای پرفورمنس «سنگینی تاریخ بر دوش هنرمندان امروز»

 

 

هنرمندی بلژیکی که برای نمایش سنگینی تاریخ بر دوش هنرمندان امروز، خود را به یک تخته سنگ مرمری زنجیر کرده بود، پس از آنکه طی ۱۹ روز در آزاد کردن خود ناکام ماند، توسط کیوریتور نمایشگاه از سنگ جدا شد.


مایکز پاپه در حالی که پایش را با یک زنجیر ضخیم فلزی به یک قطعه سنگ مرمری سه تُنی در ساختمان دادگستری بندر استند متصل کرده بود، می‌خوابید، غذا می‌خورد و کار می‌کرد، و مراحل پرفورمنس او به صورت زنده پخش می‌شد. زمانی که هنرمندِ خسته، نتوانست خودش را آزاد کند، کیوریتور مجبور شد با یک مشعل آن را ببرد.

 

این پرفورمنس او بخشی از یک نمایشگاه بزرگتر است. پاپه ۳۴ ساله در مصاحبه با یکی از نشریات محلی می‌گوید به هیچ وجه ناراحت نیست و می‌افزاید: «اینکه من را آزاد کردند را یک شکست نمی‌دانم. بلکه عکس آن صادق است… من می‌توانستم با مردم معاشرت کنم، [در این اجرا] پیام امید و درماندگی بیان شد. خود عمل آزاد شدن هدف اصلی نبود.» کیوریتور، جوانا دو ووس، باور دارد که هنرمند «به دلایل منطقی» آزاد شده است، و می افزاید ضرب‌الاجل پایان نمایش که از ۱۰ نوامبر آغاز شد، پیش از این چندین بار جابجا شده بود.

 

وبسایت نمایشگاه راجع به پرفورمنس پاپه می‌نویسد قطعه سنگ مرمر کارارا(یکی از مرغوب‌ترین سنگ‌های مورد استفاده مجسمه‌سازان) «نماد سنت‌های تاریخ هنری مهم» است و در ادامه می‌افزید: «هنرمند این سنت‌ها را به عنوان یک موهبت و هم اسباب دردسر تجربه می‌کند؛ گاهی مجبوری ذهنیت‌های ثابت را بشکنی تا شیوه خاص خود را بیابی.» اما پاپه می‌پذیرد که شکافتن سنگ، سخت‌تر از آنچه انتظار داشت بوده است: «من واقعا قطعه سنگ مرمر را دستکم گرفته بودم. چرا که اول فکر می‌کردم تنها به ده روز زمان نیاز دارم. اما هیچ وقت نمی‌توانی در مبارزه با زمان پیروز شوی، و هرگز نمی‌توانی خودت را از تاریخ جدا کنی… می‌خواهم نظرات مردم در دفتر مهمانان نمایشگاه را بخوانم و حمام گرمی بگیرم.» قطعه سنگ به همراه ویدئوهایی از پرفورمنس و طراحی‌هایی که پاپه طی حدود سه هفته زنجیر شدنش انجام داد، همچنان بخشی از نمایشگاه خواهند بود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما