اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تاثیرات پلاستیک بر هنر مدرن در نمایشگاه موزه هنر پالمر

 

 

۶۰ اثر که تاریخچه پیچیده پلاستیک را مورد مطالعه قرار می‌دهند ‌ـ‌ از طراحی‌ و عکس‌ تا چیدمان‌های ویدئویی و مجسمه‌هایی که از مواد پلاستیکی زائد ساخته شده‌اند ‌ـ‌ در نمایشگاه «گرفتاری‌های پلاستیکی: بوم‌شناسی، زیبایی‌شناسی، مواد» در موزه هنر پالمر درمعرض دید قرار گرفته‌اند.


این نمایشگاه آثاری از ۳۰ هنرمند نوظهور و هنرمندانی در میانه مسیر هنری‌شان از سراسر جهان را شامل می‌شود. کارهای آن‌ها استلزامات زیست‌محیطی، زیبایی‌شناسانه و فن‌آورانه پلاستیک را موردبررسی قرار می‌دهد و اینکه چگونه این ماده عملا در همه جوانب زندگی ما نفوذ کرده است. مدیر موزه هنر پالمر می‌گوید: «این نمایشگاه مسائلی که دغدغه همه ماست را موردتوجه قرار می‌دهد و همه مخاطبین ‌ـ‌ پیش‌دبستانی‌ها، دانشجویان و مورخان هنر، به‌طور یکسان ‌ـ‌ نمایشگاه را با درک جدیدی از ماده‌ای که هر روز از آن استفاده می‌کنیم، یعنی پلاستیک، ترک می‌کنند.» نمایشگاه در سه بخش متفاوت، جدولی زمانی از رابطه ما با پلاستیک در گذشته، حال و آینده را ترسیم می‌کند. بخش اول با عنوان «بایگانی» این موضوع را موردتوجه قرار می‌دهد که چگونه اشیاء پلاستیکی به شکل ناخواسته از اواسط قرن بیستم به ثبت تاریخچه زندگی روزمره ما پرداخته‌اند.

 

«حال درگیر» مسیر‌هایی را نمایش می‌دهد که در آن‌ها پلاستیک به‌واسطه نظام‌های جهانی مردم، گیاهان و حیوانات را در نقاط جغرافیایی متفاوت به‌هم پیوند می‌دهد. کارهای هنری این بخش بر پیامدهای دسترسی به پلاستیک روی شبکه‌های بوم‌شناختی و تجارب هنری کنونی متمرکز هستند. نمایشگاه با بخشی مختص به «آینده فرضی» به‌پایان می‌رسد. این بخش این پرسش را مطرح می‌کند که چه دنیاهای ناشناخته‌ای از حضور فراگیر پلاستیک درحال به‌وجود آمدن هستند؛ ازجمله اشکال زیستی و زمین‌شناسی.

 

جویس رابینسون، کیوریتور نمایشگاه می‌گوید: «بخشی از شور و هیجان پیرامون این نمایشگاه ناشی از این حقیقت است که پلاستیک همه‌جا حاضر است. آن‌هایی که ممکن است مرعوب نمایشگاه‌های هنر معاصر باشند به‌سرعت متوجه می‌شوند که به‌واسطه رایج‌بودن پلاستیک، جلب این نمایشگاه شده‌اند؛ [ماده‌ای] که درحقیقت دنیایی که [اکنون] در آن زندگی می‌کنیم را امکان‌پذیر می‌سازد.»

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما