فضای گنجینه موزه هنرهای معاصر بزرگتر شد

موزه هنرهای معاصر

بازسازی و بهسازی فضای داخلی موزه هنرهای معاصر تهران شامل گالری‌ها، پنجره‌ها، سیستم‌های برودتی، حیاط مرکزی در حال انجام است.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر به نقل از خبرگزاری مهر، موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۱۳۵۶ در میانه پایتخت بنا شد؛ ساختمانی که یکی از نمونه های معماری نوین است ولی در آن از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی هم استفاده شده است.


قسمت اعظم ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران در دل زمین قرار دارد و یکی از نکات جالب توجه در ساخت این بنا به حساب می آید. همچنین برای جلوگیری از نفوذ رطوبت بیرونی، کانال یک متری دورتادور بنای موزه تعبیه شده است.


حال پس از ۴۰ سال، پدیده هایی چون رطوبت، آلودگی هوا، سرما و گرما و... بر ساختمان بنای موزه هنرهای معاصر تهران تاثیر گذاشته و همین امر باعث شده پس از مدت‌ها کشمکش‌ بر سر تخصیص بودجه، مرمت و بازسازی این بنای مهم هنری بالاخره آغاز شود.


ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران از ۲ بخش کلی فضاهای بسته و حیاط مرکزی تشکیل شده‌ و در واقع حیاط مرکزی سقف گالری‌ها است. مرحله ابتدایی کار مرمت موزه، برداشتن سقف‌ها و گرفتن نشتی‌های سقف و دیوارهای گالری‌ها است. وقتی وارد گالری شماره یک یا همان سرسرای اصلی موزه می شویم، بوی رطوبت پیچیده است. این سرسرا هنوز دست نخورده چون بنای داخلی این مارپیچ شگفت انگیز صدمه چندانی نخورده و تنها کف آن قرار است مرمت شود که آن هم در مرحله پایانی کار بهسازی موزه انجام می شود.


گالری شماره دو ابتدای مسیر مرمت است و روکش سقف های کاذب برداشته، موکت و کف‌پوش‌ها جمع و رنگ و گچ دیوارها کنده شده‌اند و یکی از کارگران در حال بیرون بردن نخاله‌های ساختمانی از مسیر گالری هاست.


دالان های مارپیچ اتصال دهنده گالری‌ها حالا دیگر تبدیل به دالان‌های تاریک شده اند که روند بازسازی آنها در حال انجام است ولی موزاییک های کف دالان ها هنوز سالم هستند و نیازی به برداشتن آنها احساس نمی شود.


صدای چکش‌زدن به گوش می رسد و وقتی به گالری شماره ۶ می رسیم، کارگران در حال برچیدن رنگ و گچ دیوارهای این گالری هستند و با مهارت خاصی به دیوار چکش می زنند تا هم نشتی‌ها مشخص شوند و هم کار مرمت و گچ‌کاری به راحتی صورت گیرد.


کانال های هوایی و خنک‌کننده و گرمایشی گرچه سالم هستند ولی قبلاً در زمان ساخت موزه، عایق‌بندی شده اند و حالا دیگر نیازی به بارگذاری مجدد ندارند اما نشتی‌های سقف گالری ها پس از برداشتن سقف های کاذب قابل مشاهده است که حاصل چندین سال بی توجهی و یا شاید هم بی پولی است!


علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره آخرین روند بازسازی موزه به مهر می گوید: اواخر سال گذشته بودجه‌ای از طرف دولت برای بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران اختصاص یافت، اما پیش از آن تیم های مشاور بررسی های خود را انجام داده و در کلیات به جمع بندی رسیده بودند که موزه هنرهای معاصر تهران چه مسایل و مشکلاتی دارد، بنابراین از قبل از آغاز سال جدید و تخصیص بودجه، این موارد احصا شده بود.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر