اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

آینه سیاه با ۱۷۰ هنرمند در ساعتچی لندن

آینه سیاه گالری ساعتچی

 

گالری ساعتچی لندن در نمایشگاهی با نام «آینه سیاه» پذیرای ۱۷۰ اثر هنری از هنرمندان معاصری است که انعکاسی ناخوشایند و تاریک از جهانی که در آن زندگی می کنیم را پیش روی بینندگان قرار داده‌اند.



به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر به نقل از یورونیوز، فیلیپا آدامز مدیر ارشد کالری ساعتچی می گوید: «آینه سیاه بازنمای هنر بعنوان هجو اجتماعی است و به نظر می رسد که عنوان فوق العاده ای برای این نمایشگاه باشد که مجموعه ای از کارهای هجوآمیز ۲۰ سال گذشته را به نمایش گذاشته و مانند آینه ای، جامعه معاصر را انعکاس می دهد. بیشتر آثار ارائه شده نگاهی بازیگوشانه و شوخ طبعانه دارند و تفسیری از نگرانی های انسان معاصر ارائه می دهند و واکنش هایی به حوادث تاریخی و شرایط سیاسی دارند.»


در تابلویی بزرگ از خطوط و تصاویر که دومینیک مک گیل آن را خلق کرده است اثری را می بینیم که مجموعه‌ای تکه تکه از دیدگاه‌های ایدئولو‌ژیک درباره‌ی ماجرای ۱۱ سپتامبر است. ارجاع به تضادها و درگیری‌های اخیر و رهبران سیاسی گذشته با جمله‌های کوتاه فلسفی و کاریکاتورهایی برای انتقاد از لیبرالیسم افراطی از ویژگی‌های این اثر است.


دومینیک مک گیل، هنرمند شرکت کننده در این گالری می گوید: «وقتی ما برای انجام این پروژه متقاعد شدیم، نخستین هدف ما این بود که این نمایشگاه شبیه یک پانورامای تاریخی مانند نبرد گتیسبرگ (خونین ترین نبرد در جنگ داخلی آمریکا در ۱۸۶۳) یا داستان انجیل باشد. بنابراین ما عناصر کارتونی، سخنان و نوشته های قصار و ترکیب آنها تلاش کردیم چیزی شبیه تاریخ معاصر را نقاشی کنیم.»

یکی دیگر از آثار این نمایشگاه چیدمان یا اینستالیشنی از ۳۵ عکس پرینت شده توسط جیمز هوارد است که ده سال پیش ساخته شده است و بخش تاریک وب را بازگو می کند.

جیمز هوارد می گوید: «اگر ما تلاش کنیم جایگاه‌مان را در جهان پیدا کنیم، اینترنت می تواند راه مستقیمی برای این امر باشد زیرا ما در اینترنت تمام رفتارها و ردپاهایمان را پیدا می کنیم. سالها قبل اینترنت خیلی متقاوت بود. آن زمان فیلترهای اسپم گیر خوبی مثل الان وجود نداشت و من می توانستم به جاهای عجیب و غریبی در اینترنت سر بزنم و چیزهای زیادی جمع آوری کنم. اما الان اینترنت جای حوصله سربری است. من با این چیدمان می خواستم چیزهایی نشان دهم که در افراطی ترین شکل شان هستند زیرا آنها می توانند آگاهی بهتری درباره ما ارائه کنند.»

اثر هنری دیگر این نمایشگاه با عنوان «قبل از اینکه مرا قضاوت کنی، یک مایل با کفشهای من راه برو» است که بازدید کنندگان با پوشیدن کفش ها کهنه با آنها عکس می گیرند و نوشته متصل شده به آنها را که داستان افراد متفاوتی است می خوانند.

نمایشگاه «آینه سیاه» در گالری  ساعتچی لندن تا ۱۳ ژانویه برای بازدید علاقمندان دایر است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما