اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

دیوارنگاره نارسیس در پمپئی کشف شد؛ خودشیفته در معرض عموم قرار می‌گیرد

دیوارنگاره نارسیس

 

باستان‌شناسان در پمپئی آخرین یافته‌های خود را در چند روز پیش معرفی کردند.



به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر به نقل از بی‌بی‌سی، فرسکو یا دیوارنگاره نارکیسوس (نارسیس) که عاشق خودش بود در خرابه‌های پمپئی یافت شده است. شهر پمپئی سال ۷۹ پس از میلاد مسیح گرفتار فوران آتشفشانی بزرگی شد و خانه‌ها و ساکنان آن زیر خاکستر و مواد مذاب کوه وزوو دفن شدند. دفن شدن شهر و ساکنانش باعث شده که در این سال‌ها با حفاری‌های جدید، یافته‌های جدیدی کشف شوند. دیوارنگاره جدید در خانه‌ای در این شهر پیدا شده است.



آلفونسینا روسو، مدیر پروژه گفته است که سال پیش در این خانه، دیوارنگاره دیگری پیدا شده بود و زیبایی آن طرح باعث شد تا مقام‌های مسئول به جست‌و‌جوی خود ادامه دهند. او ابراز امیدواری کرده است که خانه مورد اشاره در مرکز پمپئی که در اختیار فردی ثروتمند بوده، روزی به روی عموم باز شود.



سقف اتاقی که نقاشی دیواری در آن پیدا شده، فرو ریخته اما باستان‌شناسان موفق شده‌اند که قطعات فرو ریخته را کنار هم قرار داده و آن را بازسازی کنند.



در اساطیر یونانی، نارکیسوس (نارسیس)، فرزند سفیسوس (خدای رودخانه) و لیریوپی (یک پری) بود. او به حدی زیبا بود که عشق و علاقه هیچکس توجه او را جلب نمی‌کرد و عاشقان دلخسته فراوانی داشت. یکی از این عاشقان، پری‌ای به نام اکو بود اما نارسیس عشق او را رد کرد که این باعث دلشکستگی اکو شد و او ادامه زندگی خود را در انزوا در طبیعت گذراند تا سرانجام به اکو (انعکاس صدا) تبدیل شد. روایت شده که خدایان برای مجازات نارسیس او را به چشمه‌ای هدایت کردند که در آن انعکاس صورتش را می‌دید و او آنقدر شیفته خود شد و آنقدر به خود زل زد تا مرد. این چهره اساطیری در روم باستان بسیار محبوب و پرطرفدار بود. اصطلاح نارسیسیسم (خودشیفتگی) هم از نام این شخصیت اسطوره‌ای گرفته شده است.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما