اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

جشن یک‌سالگی خانه هنر برگزار شد


عصر آخرین جمعه‌ی مهرماه از ساعت ۱۶ خانه هنر مملو از جمعیتی شد که در جشن یک‌سالگی این مجموعه شرکت داشتند. در مراسم گشایش این نمایشگاه‌ها که با حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر از جمله مسعود عربشاهی، محمود جوادی‌پور، علیرضا سمیع‌آذر، غلامرضا نامی، آلبرت کچویی، امید روحانی، سیف‌اله صمدیان و...، همچنین رییس شورای خلیفه‌‌گری ارامنه در ایران و اعضای این شورا، نمایندگان ارامنه‌ی ایران در مجلس، نمایندگانی از سفارتخانه‌های خارجی، نماینده‌ی مستقر سازمان ملل در تهران و.... همراه بود، سفیر ارمنستان در ایران، آيدين آغداشلو، پرويز تناولي و هادی سیف سخنرانی کردند.

*مستندی درباره زندگی مارکو
شامگاه جمعه فیلم مستند «مارکو گریگوریان» نیز در خانه هنر به‌نمایش درآمد. این فیلم داستان نسبتا کاملی از دوره‌های مختلف زندگی این هنرمند نوگرا، - از تولد تا مرگ - را روایت می‌کند. تصاویری از مهاجرت از روسیه به ایران، سپس اصفهان، آبادان، تهران در کودکی و ایتالیا آمریکا و ارمنستان از جوانی تا مرگ او در این مستند نمایش داده شده است.
این فیلم را ساسان توکلی ساخته که در واقع نخستین فیلم مستقل مستند ساخته شده درباره‌ی این هنرمند مدرنیست و پیشرو در هنرهای تجسمی در ایران به‌شمار می‌رود. پرویز تناولی، سیراک ملکنیان، ادمان آیوازیان، ژانت لازاریان و... هر یک به بیان دیدگاه خود در این فیلم مستند می‌پردازند. راوی از زبان مارکو، زیر و بم زندگی این هنرمند نقاش را روایت می‌کند.

*نمایشگاهی برای بزرگداشت نقاش خاک
آثار این نمایشگاه که با سومین سال خاموشی مارکو گریگوریان همراه شده است، نخستین‌ بار پس از حدود چهار دهه در تهران در کنار هم به نمایش گذاشته شده‌اند و تعدادشان به ۲۵ تابلو می‌رسد که روایت دوره‌های مختلف کاری این هنرمند است.
خانه هنر این آثار را از مجموعه‌های مجموعه‌دارانی چون، هاشم‌نیا، امیرخانیان، تناولی، یعقوبی، نظریان، ناصری و تجریان گردآوری کرده است.
ژانت لازاريان ‌- مدير گالري لازار- ابراز کرد: ماه اكتبر براي هنرمندان ارامنه به ماه هنر معروف است و خوشحاليم كه در چنين ماهي و همزمان با يكساله شدن گالري خانه هنر و سومين سالروز درگذشت ماركو بعد از سال‌ها شاهد برپايي يك نمايشگاه انفرادي از آثار دو هنرمند ارمني هستيم.
سفير ارمنستان هم از برپايي اين نمايشگاه ابراز خرسندی کرد و گفت: برپايي نمايشگاهي از دو هنرمند ارمني ايراني‌تبار يا ايراني ارمني‌تبار براي من و سفارت جمهوري ارمنستان در ايران افتخار بزرگي است.
به اعتقاد او: هنر وسيله‌اي براي سخن‌ گفتن با همه‌ی ملت‌هاست؛ به هيچ يك از ملت‌ها تعلق ندارد و در عين حال متعلق به همه‌ است و تمام كارگزاران هنري هم‌چون سفيران صلح و دوستي براي ايجاد پل دوستي ميان ملت‌ها گام بر مي‌دارند.
او با قدرداني از زحمات ژانت لازاريان براي حراست و ارج‌نهادن نسبت به آثار ماركو گريگوريان بيان كرد: تلاش‌هاي اين گالري‌دار ارمني شایسته تحسين است. او برپايي چنين رويداد بزرگي را به تمام هنرمندان ايراني و ارمني تبريك گفت.

*تناولی: مارکو درونی شعله‌ور داشت
…."پس از سخنرانی سفیر ارمنستان، پرویز تناولی از آغاز آشنایی‌اش با مارکو در سال ۱۳۳۳ یاد کرد حضور در بینال ونیز و همکاری‌شان در دانشگاه تهران، کشف نقاشی قهوه‌خانه‌یی توسط مارکو و بازیگری‌اش هم گفت.
به اعتقاد تناولی، مارکو درونی شعله‌ور داشت چنانچه تصمیم به کاری می‌گرفت باید حتما انجامش می‌داد. این هنرمند مجسمه ساز از آرزوهای مارکو هم یاد کرد؛ موزه‌ی ارمنستان و نیز بازگشت به سرزمین اجدادی‌اش.
تناولی با اشاره به دو نمایشگاه متقابلی که توسط ژانت لازاریان در ارمنستان و ایران برگزار شده بود افزود: قدم بعدی تجلیل از این هنرمند بود که عمرش کفاف نداد. امیدوارم مارکو این دوروبرها باشد ببیند هنوز چقدر محبوب است و مشتاقان زیادی دارد.

*آیدین آغداشلو
تا نقاش‌ها نقاشی می‌کشند دنیا جای بهتری خواهد بود
آیدین آغداشلو از نقش هنرمندان ارمنی گفت و همراهی دوسویه‌ی ایشان با ایرانی‌ها؛ از نقش موثر و سهم مهمی یاد کرد که هنرمندان ارمنی در ساختن این مملکت -ایران- داشته‌اند که به تعبیر او، در حکم تاریخ است.
او همچنین از نقش انکار ناپذیر میناس - هنرمند نقاش ارمنی در اصفهان - یاد و تاکید کرد، باید سرفصل‌هایی را همچون نقش‌های موزاییک در کنار هم چید تا دانست نقش ارامنه در ایران چه بوده است.
از هنرهای تئاتر، ادبیات و معماری در دوره‌ی قاجار گفت و افزود: هنرمندان ارمنی از قرن ۱۳ خورشیدی در هنر نقاشی ایران پیشتاز بودند. آغداشلو از مکتب اصفهان و هنر مدرن و به هنرمندانی چون سیراک ملکنیان هم اشاره کرد و او را به‌عنوان یکی از پیشگامان نقاشی مدرن ایران دانست و درباره مارکو گریگوریان نیز ابراز کرد، به سرفصل‌های نقاشی مدرن از هر نظر جفا شده است.
او منتقدانه گفت: درباره‌ی کارهای مارکو تا کنون بسیار بحث شده است و از کاریزمای وجودی‌اش بسیار گفته شده اما مارکو فقط اینها نیست. او مانند نیما یوشیج در ادبیات به خاطر حرف و سخن تازه‌یی که باید بیان می‌شد جنگید، سختی کشید و در این مدت بهترین نمونه از کارهایش را هم ساخت. اشاره آغداشلو به نقاشی دیواری‌ها و کارهای کاهگل مارکو بود.
به زعم این منتقد هنری، در حال حاضر مجموعه‌ای که هویت ما را شکل می‌دهد و گذشته‌ی ما را مشخص می‌کند در جاهای لازم بررسی نمی‌شود و به همین دلیل پر از حفره است و ما چیزهایی می‌دانیم و چیزهایی نمی‌دانیم. بنابراین هر نمایشگاهی از این نوع، تکه‌‌یی از این موزاییک را کامل می‌کند.
آیدین آغداشلو با بیان اینکه تا نقاش‌ها نقاشی می‌کشند دنیا جای بهتری خواهد بود. گفته‌های خود را پایان داد.

*خانه‌ی هنر یک‌ساله
میزبان ۵۵۰ هنرمند ۳۰ نمایشگاه و یک‌صد هزار وعده غذا برای کودکان گرسنه
وحید ملک -مدیر مجموعه‌ی خانه‌ی هنر - نیز با قدردانی از اهالی هنر، رسانه، مطبوعات، سازمان ملل و... که طی یک‌سال گذشته با خانه‌ی هنر را با حضور مستقیم و غیر مستمشان همراه و هم‌دل بوده‌اند، در گزارش کوتاهی اعلام کرد: از یک سال پیش و از آغاز به‌کار آرت‌سنتر تا امروز، این مجموعه میزبان بیش از ۵۵۰ هنرمند، در حدود ۳۰ نمایشگاه انفراید و گروهی بوده به گونه‌یی که کمک هنرمندان شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی به کودکان گرسنه‌ی جهان از مرز یک‌صد هزار وعده‌ی گذشته است.

*هادی سیف:
ادمان همه‌ی عمرش برای حفظ هویت ایرانی تلاش کرده است
در ادامه این مراسم هادی سیف - منتقد هنری - درباره‌ي ادمان آیوازیان و آثارش برای حاضران گفت: او معمار و نقاشی است که پس از نزدیک به چهل سال دوری از وطن، لحظه‌ای از جایگاه سرشار از احساس و شیفتگی‌اش به مبانی پر قدمت جلوه‌های نقش و رنگ و نگارگری دیارش دور نشده و از عالمی راز و رمز معماری سنتی و فاخر، در جای جای سرزمینش ایران، غافل نمانده باشد.
این منتقد هنری، ادمان را در همه‌ی عمر در تلاش برای حفظ هویت فرهنگی و هنر ایرانی‌اش خواند و در ادامه در قیاس نقاشی‌های ادمان را با نقاشی‌های آبرنگی که از سایر نقاشانی که دیده‌، تصریح کرد، ادمان جسارت و نوپسندی را توامان در خلاقیت‌هایی که نقاش مدرن دارد و در این نگاه و نگرش، فارغ از دغدغه‌های نقاشی ایرانی نیست.
او از «یرواند نهاپطیان » از «سمبات» که دوستان نزدیک ادمان بوده‌اند هم یادی کرد و که هرکدام با سلیقه‌ای ماندگار و خلاق، آرمانی مشترک در اعتلای نقاشی آبرنگ داشتند.

*نمایشگاه ادمان پس از چهار دهه در تهران
‌نوزده تابلوی آبستره‌ی ادمان که رباعیات عنوان دارند در گالری الهیه به دیوار رفته‌اند. در این مجموعه آیوازیان صرفا برای دو اثر عنوان انتخاب کرده است. یکی آواز برای کبک و دیگری تصویر در تصویر. آثار به تماشا درامده در این گالری از خانه هنر بین سه تا سه و نیم میلیون تومان قیمت گذاری شده‌اند.
اما همه‌ی ۳۰ تابلویی را که ادمان از مجموعه‌ی آبرنگ‌های نقش‌ خاطره‌اش برای نخستین بار در ایران به نمایش گذاشته بود، در نخستین ساعات برپایی نمایشگاه فروخته شدند.

*فیلم کوتاهی از آثار ادمان
همچنین مجموعه‌ی آثار این هنرمند از دوره‌های مختلف، در زمینه‌ی معماری، نقاشی دیواری، تصاویری از کالیگرافی‌های او در مساجد عربستان و ...، طراحی از مدل‌های زنده، تصاویری آبرنگی از معماری کویری، امام‌زاده‌ها، بافت‌های روستایی ایران و سرانجام هر آنچه را که این هنرمند نامی در زمینه زمینه نقاشی آبستره خلق کرده است، به در اسلاید شویی حدود ده دقیقه هر روز و به‌صورت متناوب در این نمایشگاه نمایش داده می‌شود.
این دو نمايشگاه که با همکاری خانه هنر – آرت سنتر تهران، سفارت ارمنستان در ایران و ژانت لازاریان(گالری لازار) تدارک دیده شده و تا چهارم آبانماه جاری در مجموعه خانه هنر واقع در خيابان شريعتي، ضلع شمال غربي پل صدر، پلاک ۱۷۱۶ از ساعت ۱۱ تا ۲۱ برپاست.
خانه هنر به روال یک‌سال گذشته‌‌اش بخشی از عواید حاصل از فروش آثار را در این مجموعه به به برنامه‌ی جهانی غذا سازمان ملل متحد و کودکان گرسنه جهان اختصاص می‌دهد. برنامه جهانی غذا حامی معنوی و فرهنگی آرت سنتر تهران است. همراهی هنرمندان هنرهای تجسمی ایران با پروژه‌های مبارزه با گرسنگی کودکان جهان در خانه هنر به بیش از یک‌صد هزار وعده‌ی غذایی رسیده است..

 

منبع: ایلنا 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما