اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

عكس‌هاي «شبانه» در گالري «هفت ثمر»


نمايشگاه عکس محمدرضا جهان پناه با عنوان «شبانه» در گالري «هفت ثمر» برپاست. جهان‌پناه درباره عكس‌هاي اين مجموعه به ایسنا توضيح داد:مجموعه عکس‌هاي نمايشگاه پيش رو که «شبانه» نامگذاريش کرده‌ام، مجموعه‌ايست از دستاورد يک بازيگوشي عکاسانه. تجربه‌اي که به صورتي کاملا خود جوش و صرفا به دليل کنجکاوي من براي ثبت همزمان ستاره‌ها و آدم‌ها در کنار يکديگر شکل گرفت. 


او در ادامه گفت: در يک شب پر ستاره که به همراه چند تن از دوستانم به قصد شبگردي در کوهستان از خانه بيرون زده بوديم، تصميم گرفتم تا از ستاره‌ها عکاسي کنم. ستاره‌ها بخودي خود برايم جذاب به نظر نرسيدند، پس بر آن شدم تا خودمان را نيز به آنها اضافه کنم. به جاي استفاده از فلاش دوربين عکاسي، از چراغ قوه کوچک دستيم استفاده کردم و نتيجه آن چيزي شد که پيش روي شماست.


اين هنرمند عكاس معتقد است: نکته جالب اين عکس‌ها براي من، زندگي‌اي است که در هر عکس ثبت شده است. چيزي که قابل تکرار نبود. هر بار که تصميم به تکرار يک عکس گرفتم، هرگز نتيجه مثل قبل نشد. از آنجا که اين روزها بيشتر از آنکه عکاسي کنم، به فيلمبرداري فيلمهاي غالبا مستند مشغولم، اين تجربه را بسيار شبيه فيلمبرداري فيلم مستند يافتم. در فيلمبرداري يک فيلم مستند نيز لحظات قابل تکرار نيستند. پس، درعکاسي‌هاي مجددم روي اين پروژه (که ديگر برايم بسيار جذاب شده بود) به آدم‌هاي جلوي دوربينم اجازه دادم تا خودشان باشند و تنها کاري که کردم هدايت مسير حرکت‌هايشان در قاب دوربينم بود و نوري که رويشان مي‌تاباندم. تجربه‌اي کاملا حسي و آني.


محمدرضا جهان‌پناه متولد 1353در تهران و فارغ‌التحصيل رشته عكاسي از دانشگاه آزاد هنر و معماري است. او سال 80 به مدت شش سال به استراليا مهاجرت کرد و در آنجا در رشته فيلمبرداري ادامه تحصيل داد.

شرکت در چند نمايشگاه گروهي در ايران و استراليا، فيلمبرداري چند فيلم کوتاه و بلند داستاني ،ساخت فيلم کوتاه و دريافت ديپلم افتخار بهترين تصويربرداري براي فيلم مستند «آخرين ناخدا» در بيست و ششمين جشنواره فيلم کوتاه تهران در کارنامه هنري او ثبت شده است.

جهان پناه همچنين عضو انجمن فيلمبرداران استراليا (ACS) و انجمن فيلم کوتاه ايران است.


نمايشگاه عكس‌هاي «شبانه» تا نوزدهم آبان از ساعت 16 تا 20 در گالري هفت ثمر به نشاني خيابان مطهري کوه نور، کوي پنجم، شماره 8 ادامه دارد.
 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما