هفته هنر ايران در امارات آغاز شد


برنامه‌هاي هفته هنر ايران در امارات شامگاه گذشته (9 آذر) در دوبي با حضور ايرانيان مقيم و جمعي از مسئولان رسما آغاز شد.

در اين برنامه که در محل باشگاه فرهنگي ورزشي ايرانيان دوبي برگزار شد، دکتر محمدرضا فياض، سفير ايران در دوبي مطرح کرد: همت قابل توجهي انجام شد تا اين برنامه در دوبي برگزار شود.

وي ادامه داد: خيرمقدم مي‌گويم به هنرمنداني که براي ارتقاء فرهنگ ايراني در دوبي حضور پيدا کردند تا مخاطبان با فرهنگ اصيل ايراني اسلامي بيشتر آشنا بشوند.

دکتر فياض در بخش ديگري از سخنانش مطرح کرد: جوانان ما نيازمند اين پالايش هستند، اميدواريم با استمرار چنين حرکت‌هايي گسست فرهنگي کمتر بشود، به هرحال لازمه استمرار چنين فعاليت‌هاي هنري تشويق هنرمندان است و آنچه هنرمندان را تشويق مي‌کند، رضايت مخاطبان است.

بنا بر اين گزارش، هفته هنر ايران در امارات به همت باشگاه ايرانيان دوبي و بنياد آفرينش‌هاي هنري نياوران برپا شده و در ادامه مسئولان باشگاه و بنياد سخنراني کردند.

مديرعامل بنياد آفرينش‌هاي نياوران و نماينده معاون هنري وزارت ارشاد در سخناني مطرح کرد: برخود مي‌باليم که در اين برنامه فرصتي براي جامعه هنري فراهم شده است که با بخشي از مخاطبان علاقه‌مند خود ارتباط برقرار کند.

او سخنانش را با تشکر از حاميان اين برنامه هنري ادامه داد و از سفير ايران در دبي، رايزن فرهنگي و مجموعه کارکنان باشگاه ايرانيان در دبي قدرداني کرد.

محمدرضا انصاري با اشاره به اهداف برگزاري هفته‌هاي فرهنگي و هنري ادامه داد: عرضه جذابيت‌ها و هنر ايراني به مخاطبان علاقه مند از جمله اهداف ماست. در اين راستا

کشور امارات به عنوان يکي از همسايگان مسلمان براي برگزاري هفته هنري انتخاب شد به هرحال مشترکات فرهنگي و فاصله نزديک دو کشور براي نشان دادن هنر ايران، ظرفيت خوبي را به وجود مي آورد.

انصاري در ادامه به برنامه‌هاي هنري که طي هفته هنري ايران در امارات برگزار مي‌شود، اشاره کرد و گفت: علاقه‌مند بوديم وزير محترم ارشاد دکتر حسيني و دکتر شاه‌آبادي معاون هنري وزارت ارشاد در اين برنامه حضور داشته باشند، اما به دليل حضور در سفر استاني رييس جمهور نتوانستند در اين برنامه شرکت کنند.

مديرعامل بنياد آفرينش‌هاي نياوران در بخش پاياني سخنانش اظهار اميدواري کرد: برگزاري چنين برنامه‌ها فتح بابي باشد براي اجراي برنامه هاي هنري ايران در کشورهاي ديگر جهان.

سپس مهندس محسن صفرزاده، مديرعامل باشگاه فرهنگي ورزشي ايرانيان دبي نيز در سخناني کوتاه از حاميان برنامه و مسئولان مختلفي که در برگزاري برنامه شرکت کردند تشکر کرد و ادامه داد: امروز سي و نهمين سالگرد روز ملي امارات است و در همين برنامه به هموطنان اماراتي تبريک مي‌گويم.

حجت الاسلام سيد محمد مدني، نماينده ولي فقيه و امام جمعه مسجد امام حسين (ع) دوبي در سخناني خطاب به هنرمندان حاضر در اين هفته هنري گفت: سپاسگذارم از هنرمنداني که شمع شدند و اين همه پروانه را از اقصاء نقاط امارات دور هم جمع کردند.

وي سخنانش را با طرح اين سئوال ادامه داد: آيا هنر وطن مي شناسد؟ به هرحال پاسخ به اين سئوال مبحث مفصلي است، اما خلاصه بگويم که هم پاسخ اين سئوال بلي است و هم خير است.

وي گفت: هنر وطن نمي‌شناسد چون زبان هنر جهاني است، هر فطرت پاکي، زيبايي را در هنر مي‌بيند، اما به يک معناي ديگر هر هنري در جايگاهي متولد مي‌شود، همان جايي که هنرمند زاييده مي‌شود.

ما افتخار مي‌کنيم که از اين جهت ايران مهد هنر است و اين افتخار براي ما ثبت شده است. و افتخار مي‌کنيم که هموطن کمال الملک، حافظ و فردوسي هستيم.

حجت الاسلام مدني در بخش پاياني سخنانش گفت: هنر به هرحال سلاح برنده‌اي است که اگر اين سلاح در خدمت ارزش‌هاي الهي و انساني قرار بگيرد، قطعا بسيار تاثير خواهد گذاشت.

در ادامه گروه موسيقي «تاسيان» با آهنگسازي و سرپرست گروه و خوانندگي اميرحسين حسي نيا برنامه اجرا کردند، اين گروه قطعه «ايران» را به سفارش بنياد آفرينش‌هاي نياوران براي اولين بار در اين برنامه به صحنه بردند.

هنرمندان عرصه تجسمي، موسيقي و تئاتر در هفته هنر ايران در دبي که تا 14 آذر ماه ادامه دارد برنامه اجرا مي کنند، نمايش «کاسه گردان»،اجراي موسيقي مقامي ترکمن، شاهنامه خواني استاد امير صادقي،تئاتر «يک دختر يک سرباز»،نمايش عروسک غول پيکر «مبارک»،نمايشگاه و کارگاه آثار هنرهاي تجسمي ـ بخشي از آثاربه نمايش درآمده از گنجينه فرهنگسراي نياوران است ـ اجراي گروه موسيقي سنتي «تاسيان» از جمله اين برنامه هاست.

حاشيه‌اي بر متن :

از ديگر مسئولان حاضر در اين برنامه جمعي از مسئولان سفارت ايران و رايزن فرهنگي ايران در دبي، مدير ارشاد و ميراث فرهنگي گلستان و... بودند. استاد صادقي، هنرمند عرصه پرده‌خواني اجراي برنامه را برعهده داشت. سرود ملي ايران و امارات در ابتداي برنامه به صدا درآمد.

 

منبع: ایسنا 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر