فراخوان هشتمين جشن «تصوير سال» منتشر شد


هشتمين دوره‌ي «جشن تصوير سال» از اول تا 20 اسفندماه سال‌جاري همچون دوره‌هاي گذشته، با در اختيار داشتن کليه‌ي فضاهاي نمايشگاهي خانه‌ي هنرمندان ايران برگزار مي‌شود.


در اين دوره که با رويداد ويژه‌ي «هنر تبليغات» همراه است، آثار برگزيده هنرمندان رشته‌هاي عکاسي، گرافيک و کاريکاتور در «نمايشگاه تصوير سال» در کنار «جشنواره فيلم تصوير»، ارايه مي‌شود. 


«بخش عکس»

بخش عکس در رشته‌هاي خبري، مستند اجتماعي، ورزشي، هنر و هنرمندان و نگاهي ديگر (خلاقه)، شامل آثاري که در سال 1389 گرفته شده باشند، برگزار خواهد شد.

بخش ويژه‌ي هشتمين دوره به «عکاسي موبايلي» اختصاص داده شده است که دربر گيرنده‌ي عکس‌هايي است که به‌وسيله تلفن‌هاي همراه با موضوع آزاد گرفته شده‌اند. اين بخش محدوديت زماني ندارد و کليه عکس‌هاي گرفته شده از ابتداي ورود اين فناوري به ايران را شامل مي‌شود.

آثار ارسالي در بخش عکاسي حداکثر پنج تک عکس و يک مجموعه‌ (دو تا پنج عکس) درنظر گرفته شده است که ارايه آثار مي‌بايست همراه با ثبت نام متقاضي در سايت tassvir.com به صورت آپلود در حجمي معادل حداکثر 100 کيلو بايت و نيز ارسال سي‌دي در اندازه 20 در 30 سانتي‌متر با 300 dpi صورت گيرد.


«بخش گرافيک و کاريکاتور»

دو بخش گرافيک (پوستر) و کاريکاتور، همچون سال‌هاي گذشته با موضوع آزاد برگزار مي‌شود. آثار بخش آزاد و جوانان زير 25 سال با نظر هيات داوري معرفي شده ازسوي انجمن طراحان گرافيک ايران و گروه‌هاي آزاد کاريکاتور انتخاب و به نمايشگاه راه خواهند يافت.

ارايه آثار در اين بخش نيز مي‌بايست همراه با ثبت نام متقاضي در سايتtassvir.com به‌صورت آپلود در حجمي معادل حداکثر100 کيلو بايت و نيز ارسال سي‌دي در اندازه 20 در 30سانتي‌متر صورت گيرد.

تعداد آثار ارسالي براي هر بخش حداکثر پنج اثر است.


«جشنواره فيلم تصوير»

به‌روال گذشته، جشنواره فيلم تصوير، همزمان با نمايشگاه تصوير سال در خانه هنرمندان برگزار مي‌شود. کليه‌ي فيلم‌هاي غيرتجاري شامل فيلم‌هاي مستند، کوتاه داستاني، تجربي، انيميشن، ويدئو آرت که از خلاقيت هنري برخوردار باشند، در اين فستيوال عرضه خواهند شد.

جشنواره فيلم تصوير امسال بخش ويژه‌ي فيلم‌هاي موبايلي هم دارد. اين بخش همه‌ي فيلم‌هاي گرفته شده از ابتداي ورود اين فناوري به ايران را دربر دارد.

اين آثار در مدت برگزاري جشن تصوير سال، همه روزه در دو سالن بتهوون و ناصري خانه هنرمندان به‌نمايش در مي‌آيند. آثار ارسالي در اين بخش مي‌بايست به‌صورت DVD, Mini DV يا DVCam همراه با کد رهگيري دريافت شده از طريق ثبت نام در سايت tassvir.com به دبيرخانه ارايه شوند.


«جايزه ويژه جوانان زير 25سال»

در هشتمين دوره‌ي جشن تصوير سال در ادامه رويکرد ويژه به جوانان، جايزه جوانان زير 25 سال به‌ياد و نام محسن رسول‌اف - هنرمند جواني که دو سال پيش در سانحه سقوط هواپيما درگذشت - در رشته‌هاي عکاسي، گرافيک، کاريکاتور و فيلم، از طريق آراي هيات داوري خاص هر رشته اهدا خواهد شد.

جوايز و تنديس ويژه در اين بخش که به‌منظور شناسايي و تشويق استعدادهاي جوان کشور، در رشته‌هاي مختلف هنرهاي تصويري درنظر گرفته شده است، همچون دوره‌هاي گذشته ازسوي «بنياد فرهنگي هنري محسن رسول‌اف» اهدا مي‌شود.


«هنر تبليغات»؛ رويداد ويژه هشتمين جشن تصوير سال

امسال در ادامه‌ي بررسي‌ها و تحقيقات صورت گرفته زمينه‌ي برگزاري رويداد ويژه‌ي جشن تصوير سال فراهم شده است. ارزيابي تصويري و محتوايي توليدات گسترده‌ي عرصه‌ي تبليغات در زمينه‌هاي گوناگون از جمله تيزر‌هاي تلويزيوني، سينمايي و تبليغات محيطي، آگهي‌هاي مطبوعاتي و... موضوع رويداد ويژه‌ي هشتمين جشن تصوير سال است که توسط شوراي سياست‌گذاري، متشکل از جمعي از مديران برجسته‌ي شرکت‌ها و موسسات معتبر تبليغاتي ايران، برگزار مي‌شود. آثار ارسالي ازسوي هنرمندان مستقل و نيز شرکت‌ها و موسسات تبليغاتي و... توسط هيات داوران برجسته‌ي منتخب شوراي برگزاري، مورد ارزيابي قرار گرفته و آثار برگزيده‌ي سال جوايز و «تنديس ويژه‌ي تبليغات» را دريافت خواهند کرد.

فراخوان ويژه اين بخش پس از اعلام اسامي هيات انتخاب و داوران از سوي شوراي سياست‌گذاري منتشر خواهد شد


«مهلت ارسال آثار»

هنرمندان علاقمند به شرکت در هشتمين جشن تصوير سال مي‌توانند از طريق ثبت نام و آپلود در سايت تصوير به آدرس tassvir.com و ارسال سي‌دي و دي‌وي‌دي آثار به دبيرخانه تصوير سال واقع در خيابان قائم مقام فراهاني، ميدان شعاع، خيابان گلريز، پلاک 19، طبقه سوم، زنگ بالا در فاصله‌ي زماني 20 آذر تا 20دي‌ماه 1389 اقدام کنند.

بديهي است که با توجه به‌مدت زمان کوتاه باقيمانده تا شروع نمايشگاه، قطعا امکان تمديد مهلت ارسال آثار ميسر نخواهد بود.


توجه:

عنوان و شماره‌ي کليه‌ي آثار ارايه شده در سي دي ارسالي بايستي مطابق با عنوان و شماره هاي آپلود شده در سايت تصوير باشد.
 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر