اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

درخت‌های پونه جعفری‌نژاد در گالری «سیحون»

 

از جمعه چهارم آذرماه 1390 گالری سیحون میزبان درخت‌های پونه جعفری‌نژاد است.

درخت های پونه جعفری نژاد 

به گزارش آکادمی هنر، گالری سیحون جدیدترین نمایشگاه خود را به نقاشی‌های پونه جعفری‌نژاد اختصاص داده است که در این نفاشی‌ها جعفری‌نژاد درخت‌های خود را به تصویر کشیده است. او خود در مورد نقاشی‌هایش چنین می‌گوید: «از نگاه من یکی از زیباترین و اسرارآمیزترین آفریده‌های طبیعت بعد از زن، درخت است. سوژه‌ای که تقریبا همه نقاشان مورد علاقه ام  هم بارها و بارها آن را نقاشی کرده اند. درخت هایی که هر فصل به رنگ و حالتی استثنایی و هر بار با شخصیتی متفاوت به چشمم می آیند.

پس از سالها نقاشی فیگوراتیو و اکسپرسیو به طور ناخودآگاه و غریضی به نقاشی کردن از تک درخت هایی پرداختم که بعدا تداعی کننده همان تک فیگورهای زنانه و رمزآلود در ذهنم شدند.  اگرچه در ابتدا دست یافتن به  نوعی تکنیک یا سبک به گونه ای دکوراتیو برای ایجاد ارتباط بیشتر با مخاطبان مورد نظرم بود، اما هر چه گذشت  در کوچه و پس کوچه های شهر و کشور و حتی خارج از کشور به دنبال درخت های خاطرات گذشته و کودکی ام گشتم و موضوع برایم از یک سوژه صرفا دکوراتیو فراتر رفت. تصویر درخت خشک و عجیبی که یک بار در کویر یزد دیده بودم با آن میوه های لاستیکی درشت و قرمز و پارچه ها و دخیل هایی که به آن بسته بودند و تک درخت های توت عظیمی که در مسیر جاده های سفرهای بی پایان کودکی دیده بودم، درخت های زنده و پر از خرمای بم متروک، یکسال پس از زلزله و درخت های سراسر ارغوانی و زیبای همه جای شهرم تهران که به ندرت در شهرهای دیگر دیده بودم و سه درخت توت قرمز قد و نیم قد حیاط خانه کودکیمان که پدر و مادرم به مناسبت تولد من و دو خواهر دیگرم کاشته بودند، سوژه های نقاشیهایم شدند.

نقاشی های پونه جعفری نژادبه آهستگی این موضوع در ذهنم  با نوعی از خیال پردازی و میستیکسزم همراه کرد و شروع به یافتن سوژه هایم کردم. سوژه هایی که گاه آنها را در فصول مختلف در مسیر خانه پدرم می دیدم و گاه در خانه ای قدیمی در کاشان بسیاری از این نقاشی ها در زیر نقاشی های بعدی پنهان شدند.

رنگ ها و پس زمینه ها همان بود که در گوشه ای از یک ساختمان باستانی متروک در سفر دیده بودم. درخت انار زیبا و رنگینی پر از نیروی زندگی و حیات و خاطره و نوستالژی، تنها و چسبیده به زمینی خشک و سخت در حیاط یک خانه باغ قدیمی اصیل و متروک ...

آنچه بیش از هر چیز مرا مجذوب این تک درخت ها می کند زیبایی، استواری و استقامتشان در عین تنهایی و وابستگی گریزناپذیرشان به زمین است که آنها را شبیه ما انسان ها می کند ...»

 

بر اساس این گزارش این نمایشگاه تا 16 آذر ادامه خواهد داشت. لازم به ذکر است گالری جمعه 11 آذر تعطیل می‌باشد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از 10 صبح الی 18 به محل گالری سیحون واقع در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره‌ی 11 مراجعه نمایند.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

دیدگاه‌ها  

0 #1 فتانه هاشم دباغیان 1399-07-16 07:18
سلام پونه عزیزم
نقاشیهات فوق العاده ست
کاش بتونم هم خودتو هم نقاشیهاتو از نزدیک ببینم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما