اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

«همزاد» در گالری سیحون


نمایشگاه گروهی نقاشی‎ با نام «همزاد» جمعه 26 خردادماه در گالری سیحون نمایش داده خواهد شد.

همزاد 

به گزارش آکادمی هنر، در جدیدترین نمایشگاه گالری سیحون نمایشگاه نقاشی‎های عبدالحمید پازوکی، پونه جعفری نژاد، شاهرخ غیاثی، محمد حمزه، خسرو خسروی، شیما خشخاشی، آفرین ساجدی، حسین ماهر، فرید مرشدزاده و دانا نهداران به نمایش در خواهد آمد. این نمایشگاه تا 7 تیرماه ادامه دارد. گفتنی است گالری سیحون همه روزه -دوشنبه‎ها گالری تعطیل است- از 11 الی 19 پذیرای علاقه‎مندان هنر خواهد بود. افتتاحیه این نمایشگاه 26 خردادماه از ساعت 16 الی 20 خواهد بود.

پونه جعفری‎نژاد در دیباچه‎ای بر نمایشگاه خود و دیگر همراهانش آورده است: "داستان‎ها و افسانه‎هاي جن و پري از كودكي جزو داستان‎هاي مورد علاقه بسياري از ما  ایرانیان بوده است. بسياري از مردم به شكل جدي به وجود و تاثیرگذاری آن‎ها معتقد هستند و برخی از ترس خشم آن‎ها، دست به کارهایی نمی‎زنند و به مکان‎هایی نمی‎روند. بسياري از محل‎ها را محل اقامت و حيطه نفوذ آن‎ها می‎دانند تا به حدی كه ورود به اين حريم‎ها را برابر با مشكلات جدي براي خود قلمداد می‎کنند. طرفه آن‎که حتي در ميان برخی از تحصيل كرده‎ها و طبقات متجدد ایران نیز این اعتقادات در شکل خرافی آن راه پیدا کرده است. گاهي آن را با ارواح و ترس‎هاي ناشي از آن به اشتباه مي‎گيرند.

جن چیست؟ چه شكلي دارد؟ كوچك و گرد يا بزرگ و غول آسا؟ سبز و سفيد؟ یا موجودی شبيه به ما و همزاد سم دار ما آن گونه که علی حاتمی تصویر کرده بود؟ اين موضوع جالب براي تصويرسازي و برانگیختگی قدرت تخيل ماست، حتي اگر به آن اعتقادي نداشته باشيم. مي‎توانيم آن را تصور كنيم و آن را به ديگران هم ارائه دهیم. موضوع جن و همزاد این‎چنین در ذهن من شکل گرفت. می‎دانستم که جامعه ما نه تنها در لایه‎های محافظه کار آن، که حتی در میان سایر لایه‎های اجتماعی سر زبان‎هاست. پس آن را با سایر همکاران و برخی از اساتیدم مطرح کردم و روی برپایی نمایشگاه گروهی آن کار کردم.

آن‎چه در این‎جا گرد آمده است، برداشت هنرمندان از این مفهوم است که بدون تردید از اولین تجربه‎های این‎چنین در نوع خود است."

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما