شاهکارهایی از مونه، گوگن، ونگوگ، پيكاسو، لژه، وازارلي، پولاك، مونش، وارهول، دوشان، شاگال، بيكن در موزه هنرهای معاصر

غلامعلی طاهری، دبیر نمایشگاه «جلوه‌هایی از هنر معاصر جهان» در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی برنا در مورد این نمایشگاه تخصصی گفت: با توجه به اینکه قبلاً وعده داده بودیم که مجموعه خارجی موزه هنرهای معاصر به تناوب به نمایش در بیاید، از این رو در دور سوم نمایش این آثار، تصمیم بر این شد که ضمن اینکه تعدادی از آثار قبلی به نمایش گذارده شود، حدود 40 اثر جدید نیز رونمایی و به نمایش گذارده شود.
وی تشریح کرد: با توجه به اینکه در دور قبل، زمان برگزاری نمایشگاه کوتاه بود و این مدت در حدی نبود که هنرمندان و علاقمندان بتوانند از آثار دیدن نمایند، از این رو آثار ماندگار و تاثیرگذار در عرصه هنرهای تجسمی جهان را بار دیگر به نمایش در می‌آوریم.
از بین آثاری که برای اولین بار به نمایش در می‌آید، برای اولین بار، کارهای طراحی پیکاسو، برخی آثار تصویرسازی فرناند لژه و دو اثر از هنری مور نیز به چشم می‌خورد.
طاهری بیان داشت: نمایشگاه از 17 خرداد ماه افتتاح می‌شود و پیش بینی کردیم که چهار ماه بر روی دیوارهای موزه برقرار باشد.
 
موزه نباید درگیر نمایشگاه‌های مناسبتی شود
غلاملی طاهری در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه آیا باز هم در موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه برگزار می‌شود یا خیر، گفت: موزه به دلیل جایگاه رفیعی که در ارائه آثار تاریخی و اورجینال به عهده دارد، نباید درگیر نمایشگاه‌های مناسبتی شود، بنابراین بایستی هدفش را بر موزه‌داری و وظیفه سنگین حفظ میراث هنری معاصر و همین طور غنی کردن گنجینه بگذارد و این مهم می‌تواند شامل نگهداری آثار درجه یک هنرمندان داخلی و یا هنرمندان خارجی می‌شود.

موزه هنرهای معاصر هویت اصلی‌اش را باز می‌یابد
دبیر نمایشگاه «جلوه هایی از هنر معاصر جهان» با اشاره به اینکه موزه هنرهای معاصر در این حوزه، حرکت کندی داشته است، اظهار داشت: موزه فعالیت قابل توجهی برای بالا بردن ظرفیت بیشتر هنری برنداشته است ولی با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی که سبب شود این روند ادامه پیدا کند، می‌توانیم امیدوار باشیم که موزه، هویت اصلی خودش را به دست بیاورد.
وی با بیان اینکه اگر موزه هنرهای معاصر روندی را پیش بگیرد که آحاد هنرمندان کشور از آن استقبال کنند، باید این روند ادامه یابد، تصریح کرد: قریب به 2000 اثر خارجی در موزه هنرهای معاصر وجود دارد که شاید نزدیک به 600 اثر از آنها هنوز به نمایش در نیامده است و برگزاری این نمایشگاه فرصتی است برای نمایش آنها و باید بگذاریم که این جریان مراحل عادی خودش را طی کند.
طاهری در پایان با اشاره به اینکه شاهد آثار هنرمندان سال‌های 1978 تا امروز خواهیم بود، عنوان داشت: نمايشگاه «جلوه‌هايي از هنر معاصر جهان» آثار سبك‌هاي مختلف امپرسيونيسم، سمبوليسم تا پاپ‌آرت، پست مدرن و كانسپت چوال آرت را شامل مي‌شود و متعلق به هنرمنداني چون كلودمونه، پل گوگن، ونسان ونگوگ، هنري ماتيس، پيكاسو، ادوارد مونش، فرانسيس بيكن، فرنان لژه، ويكتور وازارلي، جكسون پولاك، جاكوب بيل، ادوارد مونش، اندي وارهول، مارسل دوشان، مارك شاگال، فرانسيس بيكن و ... است.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر