اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

جنجال بر سر اصالت اثری از پیتر دویگ؛ نقاش مشهور

 

پیتر دویگ

 

پیتر دویگ(Peter Doig) برای منظره‌های عجیبش که میلیون‌ها دلار می‌ارزند، شناخته می‌شود؛ اما اخیرا او منکر کشیدن یکی از این منظره‌ها، که صحرایی را نشان می‌دهد، شده است.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از آرت دیلی، روبرت فلچر، افسر زندان بازنشسته‌ی کانادایی، که منظره‌ی مورد اختلاف در مالکیت او قرار دارد، دویگ را برای عدم پذیرش خلق این اثر تحت تعقیب قضایی قرار داده است.

 

فلچر مدعی است که انکار دویگ، میلیون‌ها دلار او را متضرر کرده است و اکنون وی به دنبال گرفتن خسارت از دویگ و همچنین حکمی از دادگاه مبنی بر اصالت کار است. دویگ اما می‌گوید هیچ گاه حتی حوالی زندانی که فلچر مدعی است آنها در آن ملاقات داشته‌اند هم نبوده، و مدارکی دارد تا ثابت کند که شخص دیگری به نام Peter Doige در واقع خالق این کار است.

 

این پرونده دنیای هنر را به هم ریخته است. متیو بیرو، پروفسور هنر مدرن و معاصر دانشگاه میشیگان معتقد است که این پرونده می‌تواند موجب ایجاد یک رویه شود و در صورت باخت دویگ، دیگر مجموعه‌دارها نیز تشویق می‌شوند تا به همین شکل عمل کنند و به دنبال گرفتن گواهی اصالت اثر برای کارهایی باشند که هویت خالشان مبهم است. وی می‌گوید این مورد ماهیت سوداگرانه‌ی رو به رشد جهان هنر را نشان می‌دهد که در آن آثار هنری برای سرمایه‌گذاری، خرید و فروش می‌شوند.

 

موضوع این پرونده به دهه‌ی ۱۹۷۰ برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که فلچر مدعی است هنرمندی به نام Peter Doige را ملاقات کرده که بعدها به دلیل به همراه داشتن ماده‌ی روانگردان ال اس دی در همان زندانی که او کار می‌کرده، زندانی شده است. فلچر می‌گوید کاری از Doige را به قیمت ۱۰۰ دلار خریده است تا او را از خرید و فروش مواد مخدر باز دارد. سال‌ها بعد یکی از دوستان فلچر نقاشی را در خانه‌ی او می‌بیند و می‌گوید که وی در واقع کاری از پیتر دویگ مشهور را در اختیار دارد. فلچر با پیتر بارتلوی دلال صحبت می‌کند تا کار را بفروشد، اما به دلیل اینکه دویگ منکر کشیدن نقاشی می‌شود، آنها در فروش کار ناکام می‌مانند. وکلای فلچر می‌گویند دویگ به دلیل شرمساری از زندانی شدنش این موضوع را تکذیب می‌کند. آنها به شباهت‌های پیتر دویگ و Doige اشاره می‌کنند. اینکه هر دو در دهه‌ی ۱۹۷۰ در کانادا بودند و اینکه دویگ پذیرفته که ال اس دی مصرف می‌کرده است. اما دویگ هم می‌گوید آنها هویت او را اشتباه گرفته‌اند. او مدعی است هیچ گاه فلچر را ندیده و زندانی هم نبوده است و اصلا تا ۱۹۷۹ روی بوم نقاشی نمی‌کشیده است.

 

وکلای دویگ هم می‌گویند آنها هنرمندی به نام Peter Doige را در کانادا شناسایی کرده‌اند که در ۲۰۱۲ درگذشته، و او مدتی زندانی بوده است. آنها کارت دانشجویی Peter Doige را به دادگاه ارائه کرده‌اند که عکس روی آن به پیتر دویگ مشهور شباهت زیادی دارد. قرار است دادگاه پس از بررسی شواهد نظر خود را اعلام کند.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما