اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری ملهم از تغذیه در نیویورک

 

 

نمایشگاه «ضیافتی برای چشمان» به این مورد می‌پردازد که چگونه غذا همیشه هنرمندان را تحت تاثیر قرار داده است. این نمایشگاه در موزه‌ی هنر ناسائو کاونتی در روزلین هاربر نیویورک برگزار شده است.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از وبسایت موزه‌ی ناسائو کاونتی، «ضیافتی برای چشمان» نمایشگاه جامعی در دو طبقه است که بر غذا و تغذیه در هنر تمرکز دارد، و کارهایی از طیف وسیعی از هنرمندان، شامل ائودری فلک، رد گرومز، جورج گروز، هنری ماتیس، کلس اولدنبرگ، سیندی شرمن، اندی وارهول و دیگر هنرمندان را در بر می‌گیرد.

 

به گفته‌ی کیوریتور مهمان، فرانکلین هیل پِرِل «غذا همواره در هنر گرامی داشته شده است.» او به این نکته اشاره می‌کند که غذا از دوران اولیه‌ی زندگی بشر منبع الهام او بوده است؛ از غارنشینانی که صیدشان را نقاشی می‌کردند، تا تصاویر یونانیان و رومیان از غذا و ضیافت‌هایشان. پرل می‌گوید که این نمایشگاه هنرِ مرتبط با غذا و تغذیه را به دوران حاضر می‌آورد، با جنبش‌های قرن بیستمی نظیر رئالیسم و فتورئالیسم. وی می‌افزاید نمایشگاه شامل کارهایی است که این جنبش‌ها را نمایندگی می‌کنند، اما آنها می‌خواهند بیشتر بر قرن بیستم تمرکز کنند تا حساسیت‌ها و قریحه‌ی مدرن را نمایش دهند. نمایشگاه که از میان رسانه‌های متنوعی انتخاب شده، گلچینی از تصاویر جشن‌ها، غذاخوری‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، خوار و بار فروشی‌ها و چیدمان میزها را برای مخاطبان فراهم می‌کند. تصاویر خوردنی‌های لذیذ از بن شونزایت، جینا بیوِرز، لوییجی بندیچنتی، و وین تایبو از آثار حاضر در نمایشگاه هستند.

 

برنیس ابوت هم با عکس مشهورش، Automat، از دهه‌ی ۱۹۳۰ و تصاویر دیگر غذاخوری‌های مشهور نیویورک حضور دارد. جودیت لیبر طراح هم کیف‌های دستی زنانه‌ی نگین‌داری را ارائه داده است که به شکل میوه‌های هوس‌برانگیز و سبزیجات ساخته شده‌اند. پرل می‌گوید نمایشگاه تعداد قابل توجهی از آثار زنان هنرمند را در بر می‌گیرد؛ «آنها به دلیل زن بودنشان انتخاب نشده‌اند، بلکه به این خاطر که کارهایشان بالاترین کیفیت را داراست.» از نظر سبکی نمایشگاه طیف متنوعی، از یک طبیعت بیجان کلاسیک اثر ویلیام مریت چیس(۱۹۰۸) تا نقاشی پاپ‌آرت روی لیختنشاتین(۱۹۷۳) را شامل می‌شود. از دیگر کارهای نمایشگاه می‌توان به کاریکاتورهای ال هرشفلد اشاره کرد که افراد مشهور را در حال غذا خوردن، از روی صحنه‌های تئاتر و پرده‌ی سینما، به شیوه‌ی طراحی‌های خطی‌اش کشیده است، در حالی که کارهای کارتونیست نیویورکر، رُز چَست، با موضوع آشپزی هم در نمایشگاه دیده می‌شود. آثار فتورئالیستی از دهه‌ی ۱۹۷۰ تا امروز، از دون ادی، رالف گوئینگز و دیگران هم طیف متنوعی از تجربیات مربوط به آشپزی را به تصویر می‌کشند.

 

در میان هنرمندان ناحیه‌ی لانگ آیلند نیویورک هم فرانک اولت، سوزان کوشینگ، ریچارد گاچو، بروس لیبرمان، کریستین وایت و جو زابو حضور دارند. پرل در مقاله‌ی خود به مناسبت نمایشگاه می‌نویسد بیشتر کارهای قرن‌های ۲۰ و ۲۱ رئالیستی هستند، بویژه کارهای فتورئالیستی و هایپررئالیستی؛ دو جنبشی که اشتراکات زیادی دارند و در میان نسل سوم هنرمندان به شکل قدرتمندی حضور و استمرار داشته‌اند. همزمان با «ضیافتی برای چشمان» موزه برنامه‌های متنوعی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما