اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پرتره‌های کارل فانک در گالری شهر محل زادگاه نقاش

 

گالری وینیپگ بزرگترین نمایشگاه آثار نقاش معاصر کارِل فانک را برگزار می‌کند. فانک که در وینیپگ متولد شده و در همانجا نیز سکونت دارد، برای پرتره‌های گیرایش از پیکره‌هایی تنها که لباس‌های معاصر به تن دارند، مورد توجه قرار گرفته است.


مدیر گالری، دکتر استیفن بوریس می‌گوید: «کارل فانک عناصری از پرتره‌های دینی و غیر دینی را با طبیعت بیجان در می‌آمیزد، در حالی که دلبستگی مخاطب به نقاشی‌هایش را به بالاترین حد می‌رساند. آنها شگفت انگیزند.» کارهای فانک، که از سوی نیویورک تایمز با لفظ «محشر» مورد تحسین قرار گرفته، در گنجینه‌ی موزه‌های مهمی نظیر گوگنهایم، ویتنی، گالری ملی کانادا و موزه‌ی هنر لس‌انجلس کانتی نگهداری می‌شود. فیگورهایی که در بیشتر آثار فانک حضور دارند، ملهم از سنت‌های نقاشانه‌ی متعددی هستند؛ از رنسانس ایتالیا و شمال اروپا تا فتورئالیسم و شهرگرایی معاصر.

 

با استفاده از آکریلیک، او کارهایش را بواسطه‌ی تکنیک لعابکاری سامان می‌دهد، و اغلب تکمیل هر کار ماه‌ها زمان می‌برد. تکامل ظریف کار فانک از پرتره‌های متفکرانه‌ی او از پیکره‌های کلاه به سر آغاز می‌شود، که واکنشی است به حس متناقضی از صمیمیت و گمنامی، که هنرمند در متروهای نیویورک تجربه کرده است. در کارهای اخیر، شکل انسانی کنار گذاشته شده و در عوض، یک کت یا کلاه با همان دقت و جزییات نقاشی شده است؛ همانند تصاویری انتزاعی از چین و چروک و درز لباس‌ها. اندرو کر، از کیوریتورهای گالری می‌گوید: «در عصر نظارت جمعی و چرخه‌ی اخبار ۲۴ ساعته، آواتارهای کلاه به سر فانک میان حالت‌های ناشناس بودن و فردگرایی، و بی‌اعتنایی و خلاف‌های پنهان سرگردانند، و به مضامین سازگاری اجتماعی و تعالی معنوی می‌پردازند.»

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما