اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

«مارک روتکو: جعبه‌ی رنگ سیاه» در گالری Pace نیویورک

 

 

به تازگی نمایشگاهی از آثار متاخر مارک روتکو نقاش اکسپرسیونیست انتزاعی لیتوانیایی-آمریکایی در گالری Pace نیویورک آغاز به کار کرده است.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از آرت نت، هدف این نمایشگاه که عنوان «مارک روتکو: جعبه‌ی رنگ نقاشی سیاه» را بر خود دارد، تاکید بر چربش جنبه‌ی آبستره‌ی کار روتکو به جنبه‌ی اکسپرسیونیستی آن دارد. به واقع این نمایشگاه در نظر دارد که تا مارک روتکو را بیشتر یک نقاش آبستره معرفی نماید تا یک نقاش که از تاثیرات اکسپرسیونیسم انتزاعی در فرم کارهایش بهره برده است. هدفی که به نظر می رسد با توجه به علاقه ی وافر روتکو در اواخر عمر به کار بر روی تابلوهایی با حجم بزرگ و سبک گستره‌ی رنگی چندان غریب به نظر نمی‌نماید. امری که به واقع آثار اواخر عمر روتکو قبل از خودکشی‌اش را بیشتر متمایل به سبک استعلایی در نقاشی نشان می‌دهد.

 

طبق گزارش آرت نت در بخشی از بروشور این نمایشگاه نوشته شده: "برخی از منتقدان کار راتکو را تراوش‌های ذهنی هنرمند و بسیار شخصی می‌نامند. برخی دیگر او را تحت تأثیر تصاویری از اکتشاف ماه می‌دانند که او از تلویزیون دیده بود و برخی دیگر به دلیل خودکشی‌اش، وجه تاریک و افسرده‌ای را از آثار وی استنباط می‌کنند؛ با این حال باید بگوییم او در رسالت خود که یافتن معادلی بصری برای نظم اخلاقی و معنوی در هنر بود، موفق بوده است؛ تصاویری عاری از هر چیز، اما دارای اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین فرم‌ها و رنگ‌ها که می‌توان آنها را سفری به دنیای ناشناخته‌‌‌ها دانست. شاید بهترین عنوان برای آثارش همان جمله‌ای باشد که در بروشور نمایشگاهش در هنر این قرن نوشته بود: ایده انتزاع در تصاویر تجسم یافته است".

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما