اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پسا ـ کانسپچوال با نقاشی‌های مشهورترین نقاش مجارستانی معاصر

 

 

با تمرکز بر گذشته‌ی نزدیک، نمایشگاه Attila Szucs مروری بر دستاوردهای او به‌عنوان یک نقاش را ارائه می‌کند.


به گزارش آکادمی هنر و به نقل از آرت دیلی، جدیدترین کارهای وی، شامل حدود صد اثر، در مرکز این نمایشگاه قرار دارند که ویژگی‌های تکنیکی و محتوایی آنها اساسی برای نمایش و عرضه‌ی کل فعالیت اوست. نقاشی‌های 
پسا ـ کانسپچوال او همچنان با یکی از مشکلات اساسی هنر کانسپچوال و مدرنیسم درگیر است؛ یعنی رابطه‌ی متقابلِ جدایی‌ناپذیر، میان واقعیت ملموس و بازنمایی‌های متنوع آن. کارهای Szucs پرسش‌های فلسفی کانسپچوال‌آرت در رابطه با نقش هنر در جامعه را زنده می‌کند، و شرحی است بر فرهنگ بصری نقاشی مدرنیستی (اکسپرسیونیسم انتزاعی، انتزاع هندسی) که متعهد به استقلال زیبایی است. Szucs، با هریک از آثارش، می‌کوشد تا پاسخ‌های تفکربرانگیز زیبایی‌شناسانه و سیاسی به مسائل متنوع عقلی و مادی بدهد، که چشم را از یادگارهای فرهنگی، خاطرات شخصی و همچنین اسناد تصویری متاثر از رسانه‌ی متعلق به آنها را تماما به جنبه‌های مادی رنگ‌ها و نورها هدایت می‌کند.

 

هنرمند در شماری از کارهایش شخصیت‌های تاریخی مشهور را نمایش می‌دهد، نظیر نیکولا تسلا، میکلوش هورتی، باستر کیتون، آدولف هیتلر و یانوش کادار، و هم‌زمان می‌کوشد این شخصیت‌ها را با ابزارهای نقاشی تفسیر کند و برداشت جدیدی ارائه دهد. افراد مشهور و کمتر‌شناخته‌شده در تصاویر او به‌سختی قابل درک، و مرموزند، که شبح‌مانند است، حتی در مفهوم فرویدی آن (unheimlich)، چرا‌که اکثر آنها در فضاهای بیکران و متروک، در حال پرسه‌زدن به شکل غریبی، تصویر شده‌اند.

 

Attila Szucs یکی از برجسته‌ترین نقاشان نسل میانی اروپای مرکزی شرقی است؛ فعالیت او در زمان فروپاشی رژیم‌های سوسیالیستی آغاز شد. وی در دهه‌ی ۱۹۹۰ نقش مهمی در پیدایش نوعی از نقاشی در مجارستان داشت که کاملا آگاه نسبت به ویژگی‌های این رسانه بود و هم‌زمان مسائل سیاسی و فرهنگی را انعکاس می‌داد. از آغاز قرن جدید به این سو، می‌توان نقاشی‌های Szucs را با جنبش‌های منطقه‌ای نظیر مکتب جدید لایپزیک و مکتب کلوژ مقایسه نمود، در‌حالی‌که رابطه‌ی منحصر‌به‌فرد او با سنت‌های فرهنگی و تکنیک‌های نقاشانه، جایگاه خاص وی را در این گرایش‌ها تضمین می‌کند. Szucs متولد میشکولتس (۱۹۶۷) است و از ۱۹۸۱ در بوداپست زندگی و کار می‌کند.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما