اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

5 اثر نقاشی نفیس موزه هنرهای مدرن پاریس همچنان مفقودند!

 

 

هفت سال پیش دزدی با شکستن پنجره موزه‌ی هنرهای مدرن پاریس توانست پنج اثر معروف از هنرمندانی شهیر به ارزش بیش از صد میلیون یورو را بدون هیچ دردسری به سرقت ببرد. دزد دستگیر و محاکمه‌اش آغاز شده است، اما آثار همچنان مفقود هستند.


آکادمی هنر به نقل از آرت دیلی - هفت سال پیش موزه هنرهای مدرن شهر پاریس مورد دست‌برد قرار گرفت. پنج اثر از پابلو پیکاسو، هنری ماتیس، مودیلیانی، ژرژ براک و فرنان لژه به سرقت رفتند؛ آثاری که ارزش آنان بیش از ۱۰۰ میلیون یورو برآورد می‌شود.

 


پلیس پس از چندی موفق شد دزد را دستگیر کند: وویران تومیک ۴۹ ساله که به ارتکاب جرم اعتراف کرده است. دو مال‌خر نیز به جرم همدستی با او بازداشت شده‌اند.

 


محاکمه هر سه این افراد از روز ۳۱ ژانویه (۱۲ بهمن) در پاریس آغاز شده است. تومیک که به مرد عنکبوتی شهرت دارد، دزدی باسابقه به شمار می‌رود که کارنامه ‌بلندبالایی نزد پلیس دارد. احتمال می‌رود که او دستکم به ۲۰ سال زندان محکوم شود.

 


این دزدی که در ماه مه ۲۰۱۰ رخ داد، به شدت خبرساز شد. در پی این واقعه مشخص شد موزه هنرهای مدرن پاریس به شدت دچار نقص‌های امنیتی بوده است. تومیک شبانه با شکستن پنجره موزه وارد ساختمان شده و بدون آنکه آژیرهای خطر به کار بیفتند، توانسته بود پنج اثر باارزش را بدون هیچ دردسری، به راحتی آب خوردن از موزه خارج کند.

 


این آثار که به دلیل شهرت زیادشان غیرقابل خرید و فروش هستند، تا به امروز پیدا نشده‌اند. یکی از مال‌خر‌ها ادعا کرده که این آثار را دور انداخته است؛ ادعایی که کارشناسان پلیس به هیچ‌وجه آن را باور ندارند.

 


گفتنی است رئیس موزه Palais de Tokyo در پاریس پس از انتشار خبر این سرقت در سال ۲۰۱۰، دزدان را ابله خواند زیرا به گفته او با این تابلوهای معروف کاری نمی‌توان کرد، چون هیچ مجموعه‌داری حاضر به خرید آنان نمی‌شود. با این حال پس از گذشت ۷ سال از این دزدی، تابلوهای مسروقه همچنان مفقود مانده‌اند. تابلوی «درخت زیتون در نزدیکی استک» اثر ژرژ براک هم جزو همین اموال مسروقه است.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما