اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایش آثار بزرگترین وارث نقاشان منظره‌ی انگلیسی تاریخ در سالزبری

 

 

در نگاه نخست به نظر می‌رسد نقاشی‌های پیتر فِری استمرار سنت قدیمی نقاشان منظره‌نگاری نظیر کانستِبِل، دال، فردریش و ترنر است.


آکادمی هنر به نقل از آرت نت - او تاثیر احساسی فصل‌های متفاوت و یا تغییرات ناگهانی آب و هوا را در کارش بیان می‌کند و ضربات قلم سرزنده‌اش یقینا همه‌ی هیجان و جنبش گذر ابرها در آسمان و خِش خِش درختان در باد را تسخیر می‌کنند. با این وجود، مناظر فری یکسره بازنمایانه نیستند. وی مکان‌های خاصی را به تصویر نمی‌کشد، بلکه در عوض ترکیبی از صحنه‌های متفاوت می‌آفریند که در زمان‌ها و نقاط مختلف شاهدشان بوده و بعدا در کارگاهش آنها را دوباره کنار هم چیده است. بنابراین صحنه‌هایی که فری نقاشی می‌کند در فضایی برزخ مانند، جایی میان واقعیت و خیال هستند، درست همانند عبور خاطره‌ای از ذهن.

 

این نمایشِ فضای درونی یا روانی است که کار فری را چنین فریبنده و معاصر می‌کند. او اخیرا زمان بیشتری را دور از وطنش سوئد، در پوکت تایلند می‌گذراند. اقامت کوتاه مدت او در تایلند وی را هم ردیف هنرمندان قدیمی‌تری قرار می‌دهد که آنها هم به کشورهای خارجی سفر می‌کردند. بر خلاف گوگن و ماتیس، فری به دنبال موضوعات نامتعارف و اگزوتیک نیست. با این حال او تغییر در پالت رنگش را پذیرفته است؛ استفاده از آن دسته از رنگ‌های درخشانی که ما «به شکل شفاف‌تر و شدیدتری در نزدیکی خط استوا تجربه می‌کنیم، در آن لحظه‌ی کوتاه که گوی طلایی خورشید در افق غروب می‌کند.» تغییر جدید دیگر در تجربیات فری، مجسمه‌سازی است.

 

وی شروع به ساخت مجسمه‌های برنزی با رنگ‌آمیزی تیره کرده است، که نسخه‌های سه بعدی درختانی است که در نقاشی‌های او حضور دارند. همچنان که منتقد هنری، Timo Valjakka، می‌نویسد: «اینها به صورت مشهودی مجسمه‌های یک نقاش هستند، با توجه به این موضوع که آنها همانقدر با نور و سایه شکل گرفته‌اند که با دست.» برای «مسیر»، اولین نمایشگاه هنرمند در انگلیس بعد از شش سال، فری مجموعه‌‌ای ‌از نقاشی‌ها و مجسمه‌های جدیدی را اختصاصا برای New Art Centre آفریده است. پیتر فری در ۱۹۴۷ در Lysekil سوئد به دنیا آمده است. وی درBåstad و پوکت زندگی و کار می‌کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما