اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

خیابان آلفای مارک برندنبرگ در گالری تادیس روپک

 

 

گالری تادیس روپک پنجمین نمایشگاه انفرادی مارک برندنبرگ را برگزار نموده است. این نمایشگاه با عنوان «خیابان آلفا»، متشکل از ۲۴ طراحی از از یک مجموعه‌ی جدید است که بر اساس عکس‌های تاریخی از پوشش‌های سنتی و تصاویری از جوانان با روپوش مدارس کشیده شده‌اند.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از آرت دیلی، این طراحی‌ها از زنان بی‌تحرک و پوشیده در لباس‌های سنتی همچون پیکره‌هایی شبح مانند از عصری دیگر، اشتیاق هنرمند نسبت به جزییات ظاهری را نشان می‌دهد. طراحی‌های پرتره، بر اساس عکس‌هایی از زنان با لباس‌های سنتی‌شان در دهه‌ی ۱۹۴۰، کشیده شده و از طریق فرآیند کپی و دستکاری کردن عکس‌ها، معکوس و بیگانه‌سازی شده‌اند.

 

برندنبرگ بر سکون حالت بدن زنان و نگاه خیره‌ی آنها به اطراف تاکید دارد و کاری می‌کند صورت‌ و بدن‌‌شان خشک و بی‌حرکت، همانند عروسک‌های چوبی به نظر برسد. الگوهای توری‌های دست دوز و سوزن دوزی‌ها در کار او به ساختار اجتماعی زمان حاضر منتقل شده‌اند. گروه دختران، نوجوانانی که در حال گپ و گفت هستند و از نگاه تماشاگر بی‌خبرند، به شکل مبهمی از میان یک غبار سفید ظاهر می‌شوند، همانند عکس‌های یادگاری از گذشته‌ای دور. این دسته از طراحی‌ها بر اساس عکس‌های خود برندنبرگ کار شده‌اند، که طی سفرش به نیوزیلند و استرالیا گرفته شده بودند.

 

در نگاه اول، طراحی‌های ظریف شبح گون مدادیِ هنرمند همانند تصاوبر نگاتیوی از یک جهان موازی نامانوس به نظر می‌رسند. صحنه‌های واقعگرای او با تظاهرات کنندگان، هواداران فوتبال در حال تکان دادن پرچم، دلقک‌ها و میدانگاه‌ها، پرتره‌های او از دوستان و اقوام، و فواره‌ها و تزیینات عظیم کریسمس، جلوه‌ی تهدیدکننده‌ی تشویش‌آمیزی دارند. سطح براق و نقره‌ای سرب مدادِ طراحی با ضخامت متنوع خطوط محیطی طرح‌ها درآمیخته می‌شود. همه چیز غرق در پرتو نوری عجیب و غیر واقعی است و به نظر می‌رسد اشکال روی کاغذ سفید، از کیفیت توام با آرامش اصلی خود بی بهره‌اند. مارک برندنبرگ (متولد ۱۹۶۵، برلین) در آلمان و امریکا بزرگ شده است. او در دهه‌ی ۱۹۹۰ برای طراحی‌هایش به شهرت رسید و کارهایش در مجموعه‌های مهم جهان نگهداری و نمایش داده می‌شود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما