اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

«محوتر از اشياء خانگي» از جمعه در گالري «هما»

 

  مجموعه نقاشي‌هاي «بهنوش شريفي» از روز جمعه ـ اول مرداد ماه ـ در گالري هما به نمايش درمي‌آيد.

 

به گزارش ایسنا، بهنام كامراني پژوهشگر هنر در مقدمه‌اي كوتاه بر آثار شريفي نوشته است: «آثار بهنوش شريفي رابطه‌ي ديرين عكاسي و نقاشي را مورد كاوش قرار داده‌اند. رابطه‌ي بازنمايي و بيانگري را. اين آثار از دو قسمت نقاشي و عكاسي شكل گرفته‌اند. آثار عكاسي چهره‌هايي‌ هستند كه با فرآيند عكاسي و سپس چاپ بر روي تور، حالتي بيانگر و غيرايستا پيدا كرده‌اند. نقاشي‌ها طبيعت بيجان‌هايي هستند كه به دقت و با وسواس انتخاب و نقاشي شده‌اند و حالتي بازنمايانه دارند. مواجه با دو موضوع مهم در تاريخ هنر يعني چهره‌ و طبيعت جهان بي‌جان و عوض‌كردن ويژگي‌هاي رسانه‌اي (يعني‌دادن حالت واقعگرايانه به عكاسي) وجود تازه‌ي اين آثار را تشديد نموده است».

او در ادامه نوشته است: «از نگاهي ديگر رابطه‌ي تيرگي و روشني (سياه و سفيدي) عكس‌ها و حالت چهره‌ها با اشياء، لايه‌هاي تحليلگر و انتقادي ديگري را نشان مي‌دهد. نقاشي‌كردن دوربيني كه ضد نور در جلوي پنجره است در كنار عكس چهره‌اي كه چشمانش سپيد شده است، كنايه‌اي از كور‌بودن يا روشن‌بيني است؟ اشيا روزمره در آثار بهنوش شريفي باري‌ عاطفي يا اجتماعي گرفته‌اند، نمادي از واقعه‌اي و نگاه رفت و برگشتي بيننده بين دو اثر نقاشي و عكاسي را مكرر و كاوشگرانه‌تر مي‌كنند. راز اين چهره‌ها و رابطه‌ي آنها با اشياء چيست؟»

كامراني معتقد است: «چهره‌ها بروي تور در حال محوشدن هستند و حالتي فرّار دارند و اشياء با گرفتن بار روايتگرانه و معناشناسانه چيدمان ميان عكس و نقاشي را دلپذير‌تر و درعين حال پرسشگرانه‌تر كرده‌اند.كتابخانه‌اي حاوي قفل در يكي از قفسه‌هايش، تلويزيون، آينه شكسته و وسائل نقاشي، كفش كنار پله و نقشه ايران.

آثار شريفي به لحظه‌ي اكنون تعلق دارند و دانشي مبتني بر آگاهي، تاريخ هنر و حساسيتي ناشي از مطالعات فرهنگي در پشت آنهاست. از غالب‌ها مي‌گريزند و درعين حال از ظرفيت‌هاي شناخته‌شده‌ي رسانه‌هاي هنري بهره برده يا آنها را عوض مي‌كنند و اين براي يك هنرمند جوان دستاورد كمي نيست».

گفتني است؛اين نمايشگاه روزجمعه اول مرداد ماه از ساعت 16 تا 20 افتتاح مي‌شود و بازديد براي عموم از دوم تا ششم مرداد‌ماه ادامه دارد.

علاقه‌مندان مي‌توانند روزانه از ساعت 10 تا 13 و 16 تا 20 و جمعه‌ها و ايام تعطيل از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن كنند.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما